Bruine larf

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bruine larf

Bericht door Peter »

Help! Ik ging vanochtend door mijn bak heen toen ik een bruin gans bruine l2 larf tegen kwam. Daarnaast was hij niet vol maar half leeg (qua dikte). Hij is dood en volgens mij stinkt hij ook iets.

Ik citeer uit een ander topic:
Feit is, larven creëren een vorm van microbiologisch evenwicht met de aanwezige micro-organismen in hun substraat waarbij deze optimaal kunnen groeien. Indien dit evenwicht wordt verstoord kunnen de larven ziek worden. Zo vermoed ik dat de bacteriën in de bodem bij toevoeging aan een ander substraat opportunistisch worden en de larven zelf gaan aanvallen. Voor wie dit bekend in de oren klinkt, ik spreek over de allombekende bruine vlekkenziekte, waarbij larven weigeren verder te eten, fel vermageren en vervolgens daarbovenop nog eens stippen en/of bruine vlekken gaan vertonen op hun ganse lichaam.
Is de allombekende(?) bruine vlekkenziekte? Of is er gewoon een larf op natuurlijke wijze dood gegaan?! En nog belangrijker: wat kan ik er tegen doen?!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Deze is gewoon dood gegaan (misschien per ongeluk aangevreten door soortegenoten).
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Uitval is helaas onvermijdelijk.
Ook al is het niet leuk om je larven te verliezen hoeft het niet altijd wat ernstigs te zijn.
Pas zodra er meerdere larven dood gaan zou er wat aan de hand kunnen zijn, maar aangezien het hier gaat om 1 larf kun je het beter gewoon negeren.
Het hoort er helaas bij.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Pfoe gelukkig! Pak van mijn hart, ik ga wel mijn larven toch maar in boxen houden zodat ik wat meer controle heb.
Bedankt voor de reacties!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Het is trouwens ongelooflijk hoe veel lucht er nog van zo'n kleine larf af kan komen. Ik had hem net voordat ik wegmoest gevonden en dus even in een apart bakje gedaan en in mijn raamkozijn gezet. Toen ik 's avonds terug kwam en buiten het bakje optrok ging ik bijna over mijn nek. Het bakje + larf hebben een enkeltje vuilcontainer gekregen. :bwerk:
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:bwerk: :bwerk:

bah bah bah
gelukkig is de vuilcontainer er goed voor!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie