Xylotrupes sumatrensis kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Xylotrupes sumatrensis kweek

Bericht door bas »

Beste allemaal,

Ik zou graag jullie expertise willen raadplegen omtrent het houden van Xylotrupes imago’s. Een jaar geleden heb ik 4 Xylotrupes gideon sumatrensis L1s gekocht (Klopt het dat deze tegenwoordig gewoon X. sumatrensis heten?) en afgelopen oktober zijn ze uit de grond gekropen. Op het moment bevind ik me in het buitenland en heb ik de zorg voor de kevers overgedragen aan iemand met nog minder ervaring dan ik zelf. Vandaar dat het voor mij lastig is om goed in te schatten wat te doen.

Gelukkigerwijs zijn alle 4 de kevers volgroeid en ben ik begonnen met 2 mannetjes en 2 vrouwtjes in een 20 liter bak. De mannetjes vechten blijkbaar fanatiek om de vrouwtjes en ik verwacht dat dat een goed teken is. Er wordt al volop gepaard en het overgrote deel van de tijd zitten ze allemaal onder de grond. Afgelopen week is een van de vrouwtjes dood terug gevonden in een jelly dus ik heb er nog maar 1 over. Omdat ik niet weet of het eerste vrouwtje al eitjes heeft afgezet wil ik natuurlijk zuinig zijn op het vrouwtje dat ik nog heb om zo zekerder te zijn van larven.

Vandaar dat ik van jullie zou willen horen hoe ik dit het beste aan kan pakken. Kan ik beter een van de mannetjes apart zetten zodat er enkel een koppel in de bak zit, of zorgt competitie tussen de mannetjes voor betere resultaten? En is het verstandig om het losse mannetje in de eerste bak te laten en het koppel in een bak met nieuw substraat te zetten? Of juist anders om?
Wat voor factoren zijn nog meer van belang voor een goede ei-afzet? Moet het substraat dan weer wat natter of droger zijn? En hoe zit het met temperatuur?
Is het ook al verstandig om gemalen zijderupsen toe te voegen aan het substraat?

Zoals jullie zien heb ik een hoop vragen. Ik beschik slechts af en toe over internet, dus ik kan ook niet het forum af gaan zoeken. Dus mocht iemand tips hebben over de meest triviale punten (of een link naar relevante forumtopics) dan ben ik al erg geholpen.

Alvast bedankt!

Bas

P.s. Hier in Ecuador beginnen over een aantal weken de Dynastidae uit te vliegen, dus dan wordt het smullen! (Uiteraard niet letterlijk) Een flink Megasoma actaeon mannetje heb ik al gevonden, evenals vechtende Golofa (ik denk) porteri, iets dat verdacht veel leek op Titanus giganteus (maar dan kleiner), wat living jewels en dysnastes vrouwtjes. Wanneer ik een goede verbinding heb zal ik eens wat foto's uploaden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas,

Als ik jou was zou ik een koppel apart zetten en een mannetje alleen. Vechten tussen de mannetjes stimuleert volgens mij de voortplanting niet echt. Het kost hen alleen maar veel energie.

Zijderupsen toevoegen heeft in dit stadium nog geen zin. Eerst moeten er eitjes gelegd worden.

Kan niet wachten op jouw foto's!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mocht je er zeker van zijn dat er al meerdere paringen hebben plaatsgevonden dan kun je de dame ook alleen zetten zodat zij in alle rust zich met haar ei afzet kan bezig houden. Als het mannetje door het substraat gaat lopen woelen kan hij de eitjes nl beschadigen en de dame storen tijdens de leg.

Je tijdelijke bestemming klinkt geweldig ! Zelfs zonder foto zit ik hier al mee te genieten van het feit dat je al zulke mooie kevers in hun natuurlijke habitat hebt gezien. Lijkt me echt een geweldige ervaring ! Uiteraard ben ik wel heel nieuwsgierig naar de foto's ;-) Ik wens je er nog vele waarnemingen en hou ons op de hoogte !
Plaats reactie