Pachnoda niet actief

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Pachnoda niet actief

Bericht door MatthijsB »

Hallo allemaal, ik weet niet op dit het juiste topic is maar ik wou even gauw iets vragen ; Een Pachnoda marginata peregrina is net 1 dag actief uit zn cocon gekropen, toen ik heb van de larvenbak in de ( tijdelijke ) imagobak wou doen bleef hij gewoon aan mn vinger haken, zoals gewoonlijk bij kevers. Alleen toen ik deze morgen in het bakje keek zag ik dat hij niet bewoog, toen ben ik net boodschappen gaan halen en hij lag precies hetzelfde. Ik heb hem net even in mn hand gehouden, zn pootjes waren niet stijf of iets dergelijks. Hij zit in een bakje van 10x10x10, waarbij ik 1cm humus heb gedaan en 1 rode druif ( doormidden gesneden. ) In de deksel zitten 3 gaatjes van 2 mm. Zij zit nu in zon klein bakje omdat het terra nog niet af is, ik ga zometeen ook nog een mooi plantje kopen ( Een nepperd ;) ). Dan nog wat humus erin en inrichten.
Alleen mn vraag dus : Hoort hij de eerste 1 a 2 dagen niet actief te zijn? Of komt het omdat er te weinig verluchtingsgaatjes in zitten? Ik weet niet zeker of hij dood is, maar ik zou graag snel hulp willen krijgen. Aangezien dit 1 van de soorten is waarbij het wel een keer goed lukt haha.

M.v.g. Matthijs.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Matthijs,

Eigenlijk zijn de meeste soorten direct na het uitkomen een week of twee inactief. Normaliter zitten de cocons natuurlijk onder de grond en merk je het niet dat ze onder de grond blijven. Wat dat betreft stoor de kever niet en je zal merken dat die pas na een week of twee actief begint te worden en gaat eten. Veel succes,

Pim
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Ah oke bedankt !
Want hij doet echt helemaal NIKS op dit moment :lol: .
Bedankt voor de snelle reactie, anders had ik hem miss wel over een paar dagen weggegooit :shock: .
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Pim, ik merk de laatste tijd alleen wel dat hij erg bruin word.. En hij is geen millimeter verschoven, want de kleur bruin zoals hij nu is , is volgens mij niet echt natuurlijk :roll: .
Maar gelukkig nog wel wat cocons van Pachnoda liggen die nog uit moeten komen.
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uhm nee een Pachnoda hoort niet helemaal bruin te worden... Wellicht dan toch een vroeg overlijden. Hou hem gewoon even apart en dan maar afwachten.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Wat ik al dacht, toch dood. Maar gelukkig nog wel genoeg coconnen om nakweek van te krijgen en hopen dat er 1 koppeltje bij zit ;). Verder afwachten, en mn Eudicella larven zijn al late L2 larven :D.
Ik probeer alleen wel te achterhalen waardoor hij dood ging, hij is gewoon op tijd uit de larvenbak gehaald en daarna overgeplaatst in een klein bakje, toen daarna in een faunabox, alhoewel die meer geschikt is voor Lucanidae dan Cetonidae.
Maar volgens mij gaat alles goed nu, en ik had 1 klein gaatje gemaakt om te spieken en blijkbaar is de pop uitgekomen, en nu zoals Pim al zei nog even aan het ''rusten''. Hopelijk verloopt het met de rest wel goed. Hij zit in een kleiner bakje aangezien het terrarium nog niet af is. Ik zal een foto plaatsen op het moment dat het terrarium af is ! ;)
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gelukkig heb je er nog meer. ! Leuk we zien de foto wel verschijnen als de bak af is... Weet jij toevallig het antwoord op Tieto000 zijn vraag in de chatbox ?
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Haha ja zeker, de meeltor is zelfs de kever waarmee ik in aanraking kwam met het kweken van kevers.
We hadden over het algemeen dus zon project op school waarbij we meeltorren moesten kweken en ik was blijkbaar meer geinterreseerd in de kevers dan anderen klasgenootjes, toen ik informatie ging opzoeken kwam ik ook uit bij het vliegend hert, en zo uiteindelijk ook bij dit forum en kwam ik erachter hoe geweldig mooi en groot ze wel niet kunnen zijn ;).
Maar even terug naar de vraag, het duurt 2 a 3 weken voordat hij uitkomt.
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Plaats reactie