Mecynorhina torquata ugandensis stopt met groeien

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Mecynorhina torquata ugandensis stopt met groeien

Bericht door richard »

Hallo Forumleden,

het was al bekend dat er een koppeltje van mijn MTU waren verpopt,

maar ik heb nog 3 L3 mannetjes en 4 vrouwtjes zitten alleen sinds 25 December mijn laatste
weeg moment is er tot vandaag weinig tot niets verandert in gewicht,

ze zaten allemaal rond de 30 gram, maar ze zijn niet gegroeid zelfs 1 mannetje is 2 gram in gewicht afgenomen,

de humus is gewoon nog altijd het zelfde 50-50 blad-rot wit hout. niet te nat niet te droog !

ik snap er niks van ! heeft iemand een oplossing voor ?

ze zien er prima uit, niet sloom of slap helemaal niet.

ik hou ze op een temperatuur van 23 graden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kan het zijn dat de pop fase nabij is ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Richard,

Er zijn 2 mogelijkheden:

- Oftewel is hun popfase nabij en zullen ze inderdaad binnen de 2-3 weken hun cocons bouwen. Zorg zowiezo voor genoeg substraat (ik vul in dergelijke gevallen mijn bakken volledig op zodat de larven zelfs het deksel als tegendruk kunnen gebruiken bij het opbouwen van hun cocons).

- Oftewel heeft deze groep larven gekozen voor de lange cyclus = nog een goede 6-8 maanden langer, en de larven zullen hierbij ook gradueel enkele grammen bijkomen (misschien afvallen, maar daar heb ik geen weet van). Dit kan wel gebeuren (ik gok dat dit ook in het wild gebeurt) en ik denk dat dit vooral te wijten is aan het vermijden van inteelt bij deze soort. Gewoonlijk verpoppen deze larven tot grote individuen (ik haal met "lange cyclus" populaties 38 g tot 52 g larfgewicht).

23°C is zowat de perfecte temperatuur om 2 dergelijke populaties te bekomen.
Alvast nog even volhouden en zeker niet vergeten maandelijks een deel van het substraat te verversen.

Mvg,
Tom
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Hallo Tom,

Bedankt voor je reactie, er is nu een vrouwelijke larf
Aan het groeien.

Ik heb van 2 verschillende kwekers gekocht allemaal rond het zelfde gewicht
Ook om inteelt te verkomen, maar als het inderdaad zo gaat als je zegt... en ze verpoppen
Pas naar 6 a 8 maand komt het wel goed ! Ik heb er nog over na gedacht om koppeltjes
Te maken dit werkte ook bij mijn eerste koppel. Dan is de kans groter dat ze samen
Verpoppen.

Graag hoor ik jou mening
Bijlagen
larf.jpg
larf.jpg (10.89 KiB) 5942 keer bekeken
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Richard,

Je mag gerust zelfs kwartetjes maken (2 man X 2 vrouw) en dit in 11 L. bakken (ik gebruik bij voorkeur deze van Ikea).

Gewoonlijk verpoppen de larven wel samen, hoewel het iets moeilijker gaat bij de langer lopende populaties. Echter, als je er genoeg samen houdt kan het uiteindelijk niet misgaan hoor.

Mvg,
Tom
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Hallo Tom,

Tot mijn verbazing zijn ze weer aan het groeien !
en 2 larven van rond de 40 gram zijn verpopt.

ik kan de poppen toch gewoon op een dun laagje substraat in mijn
verwarmde kast plaatsen ?

het is daar rond de 24 a 25 graden,
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zitten de poppen in een cocon of liggen ze los in het substraat ? Ben bang dat 24/25 graden op een dun laagjes substraat te snel de poppen uitdroogt. Is het mogelijk om ze gewoon in een dikke laag humus weg te leggen ?
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Ja zeker alles is mogelijk. Als dat een betere oplossing is proberen we dat ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik denk persoonlijk dat beide opties mogelijk zijn.
Gewoonlijk na ongeveer een dikke 1,5 maanden (en wanneer ik 100% zeker ben dat ze verpopt zijn) maak ik zelfs een opening in de cocon en plaats ik deze op een dun laagje substraat in een steeds verder uitdrogende doos (dit doe ik aan de hand van keukenrolpapier in de doos dat ik om de week verander, de cocon zelf blijft bedekt met nog een stuk keukenrolpapier). Ik hou ze echter op 21-22°C, maar dit is normaal gezien geen punt.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

ik heb vandaag ontdekt dat enkele l3 larven van deze soort bovenop hun substraat rondkropen, wat kan hier de reden van zijn? is dat de wandering around fase?
Plaats reactie