Lucanus cervus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Aha
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

In Frankrijk gaat het om deze soorten:

(http://www.inra.fr/opie-insectes/lip-fr.htm#g-coleo)
[R] Coléoptères :
Le Grand Dytique Dytiscus latissimus Linné, 1758
Le Graphodère à deux lignes Graphoderes bilineatus de Geer
Le Barbot ou Pique-prune Osmoderma eremita Scopoli, 1763
Le Cucujus vermillon Cucujus cinnabarinus Scopoli, 1763
Le Grand Capricorne Cerambyx cerdo Linné, 1758
La Rosalie des Alpes Rosalia alpina Linné, 1798
Le Carabe à reflets cuivrés Chrysocarabus auronitens ssp cupreonitens Chevrolat, 1861
Le Carabe à reflet d'or Chrysocarabus auronitens ssp subfestivus Oberthür, 1884
Le Carabe de Solier Chrysocarabus solieri Dejean, 1826
Le Carabe doré du Ventoux Carabus auratus ssp honnorati Dejean, 1826
Les Aphaenops Aphaenops ssp. Bonvouloir, 1861
Les Hydraphaenops Hydraphaenops ssp. Jeannel, 1916
Les Trichaphaenops Trichaphaenops ssp. Jeannel, 1916
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kunnen we geen topic openen met beschermdemsoorten per eu land ? Is misschien wel zo veilig...
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

Bericht door sjonnie »

nou ben net weer terug uit frankrijk,

en heb ook weer mooie wandelingen gemaakt op zoek naar kevers, wel veel gezien qua insecten,
maar merkte dat het hoog seizoen op kever gebied toch al wat achter de rug was, zo was de gouden tor nog maar sporarisch te vinden, waar die in mei/ juni echt in grote getalen aanwezig is, dus helaas Pim, heb niks kunnen meenemen.

gelukkig heb ik nog een 7 tal vliegende herten kunnen vinden, allen van een mooie grote, dus dat was leuk om te zien, foto's komen nog wel.

verder was er bij terug komst in nederland een explosie van leven in mijn terra,
zo waren er een 7 tal smaragdesthes africana oertzeni tot imago gekomen, en die zien er prachtig uit!
en liep er ook 1 coelorrhina hornimani dame rond, moet wel zeggen dat ik van deze soort iets meer (groter) had verwacht, maar ja toch leuk.

verder doen mijn pachnoda's het erg goed, dus het is erg gezellig hier.
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Ik ben in Juli geweest, en heb toen Cetonia aurata in grote aantallen gevonden.
Ik heb een tiental exemplaren naar huis meegenomen. Waaronder een deel voor Pim.
Lucanus cercus heb ik maar 1 keer waargenomen, in welke streek zat je?
Ook vond ik vele kleine zwarte rozenkevertjes.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

Bericht door sjonnie »

ja die kleine zwarte heb ik ook gezien, ruim aanwezig, maar de Cetonia aurata was echt niet in grote hoeveelheden aanwezig, heb er denk ik 3 gezien in een maand, normaal pluk ik ze van de vlierbessen boom maar nu niet.

wel grappig dat jij dan weer niet het vliegend hert kon vinden, bij ons waren ze wel goed vertegenwoordigt, zag er vaak 's avonds wel 1 of 2 vliegen, heb 2 mooie mannetjes in de handen gehad en 5 vrouwtjes, allen gezonde diertjes, soms kon ik ze zo uit de lucht pakken.

op de afbeelding kan je mijn locatie zien.

er zit trouwen een groot verschil in vlieggedrag bij deze kevers, het vliegend hert vliegt heel langzaam in vergelijking met je rozen kever, wel heel mooi, lekker zwaar geluid.
Afbeelding 4.png
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Deze publicatie is uiterst duidelijk wat betreft de beschermde keversoorten in Nederland. Tot voor kort dacht ik dat het om 1 soort (nl. het vliegend hert) ging maar er blijken dus meerdere soorten beschermd te zijn:

http://www.repository.naturalis.nl/document/46386
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

ik zal al zeggen dat ze in België beschermd zijn maar je kunt ze wel vinden in het zonienwoud, Watermaal-Bosvoorde, Brussel aan de randen van het woud
Geduld hebben is een schone zaak.
Plaats reactie