Mest kevers kweken.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
J3r03n
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:24

Mest kevers kweken.

Bericht door J3r03n »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort lid van dit forum en ik vind het al geweldig.
Ik heb een vraag over de kweek van mest kevers. Kan iemand mij daarbij helpen.
Er is mij verteld dat ze een groot gangwerk van tunnels maken enz. En dat ze zich met mest voeren(uiteraard duidelijk anders heten ze ook geen mest kevers). Ik heb er al een stuk of 10 in een kleine bak uit Zweden vandaan meegenomen.
Deze hebben het overleeft en ik leg er nou konijnen keutels in.
Deze zijn na een uur of 2 weer verdwenen. Dus volgens mij doen ze het best :D
Heeft iemand nog verder dingen die ik moet weten.

Groetjes Jeroen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Jeroen,

De mestkevers zullen zich zowiezo wel voeden met de konijnenkeutels. Het houden van de mestkevers op zich is niet moeilijk hoor. Daar heb je inderdaad slechts een voorziening van konijnenkeutels en af en toe eens licht sproeien voor nodig.

Het kweken echter is andere koek. Mestkevers gaan gewoonlijk mest gaan compacteren tot vrij grote ballen (hier spreken we dan echter van koeien- en/of paardenmest) die ze gaan ingraven en waarin ze vervoglens eitjes gaan leggen. De larfjes voeden zich namelijk met het mest bij het uitkomen.

Ik weet eigenlijk niet exact waarom ze die gangenstelsels maken, maar mijn gok is om mest te stockeren en hun larven aldus verder op te kweken.

Mvg,
Tom
J3r03n
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:24

Bericht door J3r03n »

Hallo Tom,

Bedankt voor je antwoord. Jammer dat ze niet makkelijk te kweken zijn want ik vind het super gaven beestjes.
Zijn er eventueel ongeveer even grote kevers die ik wel zou kunnen kweken en in het begin even bij m'n mest kevers kunnen?
Grotere kevers mag ook:)

Groetjes Jeroen
Plaats reactie