xylotrupes beckeri

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
hoornkever22
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 jan 2012, 16:39

xylotrupes beckeri

Bericht door hoornkever22 »

hallo
ik heb een hele tijd terug wat l3 larven gekocht van een neushoornkever xylotrupes beckeri
ik keek gister even in de bakken en ze zijn eindelijk verpopt nu was me vraag hoelang het zou duuren voor dat ze uiteindelijk kever zijn alleen weet ook niet helemaal precies hoelang ze al zo zijn
mvg rowan
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tja als je niet weet hoe lang ze al pop zijn is het lastig een datum te geven. Maar je kunt het de laatste week wel aan gaan zien komen. Als je heel hoef naar een pootje kijkt kun je in de laatste week het donkere pootje door de "pop huid" heen zien. Je ziet dat het pootje kant en klaar is en er n heel klein beetje ruimte tussen de poot en het huisje komt. Op een gegeven moment gaat hij ritmisch met zijn poten pulseren, kleine bewegingentjes maken. Zo pompt hij alles door zijn lichaam. Als hij daadwerkelijk uit gaat komen dan beweegd hij zijn poten tegelijker tijd van achter naar voor om de pop huid open te breken en dan begint het uitkomen.

Heel in het begin kun je vaak aan de pop kleur zien dat hij vers verpopt is. naar mate hij langer ligt hoe donkerder hij kleurt. Dit zal waarschijnlijk niet in alle gevallen op gaan maar vaak is het een goede indicatie.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Je kan eigenlijk vanaf het moment dat ze verpopt zijn op maximaal 1 maand rekenen (dus binnen de maand zijn ze uit).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Bij mij heeft het bij de Xylotrupes sumatrensis 6 weken geduurd voordat ze uit zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De duur van de verpopping is afhankelijk van de temperatuur. Bij lagere temperaturen duurt het iets langer.
Plaats reactie