Chlorocala africana africana

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Chlorocala africana africana

Bericht door Drakenkever »

Ik had L2's van de soort Chlorocala africana africana. Toen wij dat nog lang niet verwachtten, waren er al poppen.
En nu, op eerste Kerstdag, is de eerste kever uitgekomen (een kerstkever dus :lol: ). Alleen.........
bij Pachnoda m. p. kun je het geslacht onderscheiden door een spleetje op de buik. Is dat bij Chlorocala's ook zo?
En eten ze hetzelfde als Pachnoda m. p.?

Drakenkever


(ps: prettige feestdagen iedereen!)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gefeliciteerd met je kerst kind ! Dat is nog eens een zalig feest ! De Chlorocala's eten hetzelfde als de Pachnoda's en de geslachtsonderscheiding gaat ook hetzelfde. Het is alleen goed opletten, het is in sommige gevallen moeilijker te zien omdat het beestje een stuk kleiner is en het gleufje/deukje dus ook. Ik raad je aan om hem/haar goed in het licht te houden als je gaat kijken. Je ziet dan eerder een onregelmatigheid in de bolling van de buik !
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Bericht door Drakenkever »

Bedankt!
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Bericht door Drakenkever »

Hoeveel dagen duurt het voordat kevers geslachtsrijp zijn?
(mijn soort: Chlorocala africana africana)
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Je vraag is niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt.

Als kevers net uit hun cocon kruipen, zijn ze vaak nog een beetje loom en lui en eten vaak nog niet.
Dan zijn ze nog inactief en zitten het liefst onder de grond. Afhankelijk van de soort duurt deze periode een enkele week tot meerdere weken.
Chlorocala's zijn kleine kevers, dus vrij snel actief.
Als de temperatuur (>20 graden) en de vochtigheid van het substraat kloppen, zullen deze rakkers snel laten zien waar ze goed in zijn (mits je natuurlijk verschillende geslachten hebt).

Bij het kweken van kevers moet je gewoon een heleboel geduld hebben.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Bericht door Drakenkever »

Je hebt inderdaad goed ingeschat wat ik bedoelde! :lol:
De kevers eten allebei al, en het zijn verschillende geslachten.
Maar wat ik een keer had gezien: Eén kever zit stil, komt die ander eraan en ze gaan op elkaar zitten,
maar dat is maar voor heel even, want hij loopt er gewoon overheen!
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Bericht door Drakenkever »

Ik weet dat ik het heel vaak over mijn Chlorocala's heb, maar ik wil gewoon veel informatie.
Nu waren ze aan knokken, leek het wel. Ik weet dat ik een mannetje en een vrouwtje heb.
Dit gebeurde er precies: Vrouwtje zit stil. Mannetje komt eraan. Mannetje klimt half op rug van vrouwtje.
Boem! Vrouwtje schopt mannetje van haar af. 2 min. later...........hetzelfde.
Hoort dit bij een paring?

Alle antwoorden zijn welkom!
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Dit hoort bij vrouwen :lol:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit kan zeker en vast gebeuren. Dat betekent dat het vrouwtje (voorlopig) geen zin heeft in een paring.

Je kan gerust vragen blijven verder posten via het oorspronkelijk topic "Chorocala africana africana" hoor Drakenkever, anders krijgen we te maken met een resem aan topics met enkelvoudige vragen over dezelfde soort.

Misschien kunnen de admins de 3 topics samenvoegen?
Drakenkever
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:53

Bericht door Drakenkever »

Dat is kennelijk gebeurd, want ik zat echt zo te zoeken van: Hé? Waar is dat berichtje nou gebleven?
En toen keek ik hier, en daar stonden ze allemaal bij elkaar!
Bedankt voor de antwoorden iedereen.

(PS: Het is het mannetje nog steeds niet gelukt!)
Laatst gewijzigd door Drakenkever op ma 27 feb 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie