Kweekopvolging Dynastes hercules morishimai

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Kweekopvolging Dynastes hercules morishimai

Bericht door Bahamut »

Dit is een klein overzicht van mijn kweekopvolging voor de zeldzamere Dynastes hercules ondersoort morishimai

Deze larven (F1 generatie) werden eind 2010-begin 2011 bekomen door de kruising tussen enkele van mijn eigen mannetjes met 2 vrouwtjes van een andere kweek uit Duitsland. Alle larven worden apart opgekweekt in 5,7 L. emmers, de grootste larven zitten in 10 L. emmers. Ik had reeds enkele goede resultaten bereikt met mijn vorige kweek:

Man van 107 mm, max. L3 gewicht 71 g:
Afbeelding
Afbeelding

Man van 119 mm, max. L3 gewicht 73 g:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een voorlopig overzicht van de larven in kweek:
Afbeelding
Afbeelding

Resultaten volgen!
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Zijn die altijd wat kleiner dan de ondersoorten lichyi en hercules bijvoorbeeld? Eens benieuwd naar mijn DH lichyi kevers: 1 man is nu prepop (kan popkamer op de bodem van de bak duidelijk zien) en de bak waarin een trio zit is compleet omgewoeld, met in de hoek een put tot bijna op de grond (25cm substraat !). Ik vermoed dat die 3 zich ook aan het verpoppen zijn, want ik zie ze nooit meer tegen de wanden van de bak aankomen. Mijn 5e larve (alleenstaande dame) laat nog wat op zich wachten ;)
Skrum
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 13:33

Bericht door Skrum »

Als ik me niet vergis is dit een inderdaad een kleinere ondersoort :)
Steve01
L2
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 19:53

Bericht door Steve01 »

Erg mooi :D
ik heb kevers

rotaetia pryerie oshimana
Pachnoda Marginata Peregrina
Pachnoda aemula
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

phasmwave schreef:Zijn die altijd wat kleiner dan de ondersoorten lichyi en hercules bijvoorbeeld? Eens benieuwd naar mijn DH lichyi kevers: 1 man is nu prepop (kan popkamer op de bodem van de bak duidelijk zien) en de bak waarin een trio zit is compleet omgewoeld, met in de hoek een put tot bijna op de grond (25cm substraat !). Ik vermoed dat die 3 zich ook aan het verpoppen zijn, want ik zie ze nooit meer tegen de wanden van de bak aankomen. Mijn 5e larve (alleenstaande dame) laat nog wat op zich wachten ;)
Skrum schreef:Als ik me niet vergis is dit een inderdaad een kleinere ondersoort
Klopt allebei!
D. h. morishimai wordt normaal gezien niet groter dan 145 mm, hoewel in Japan gespeculeerd wordt dat 150 mm een zeer moeilijk doch haalbaar resultaat zou moeten zijn voor deze ondersoort. Als ik mij niet vergis, is het kweekrecord voor deze ondersoort gevestigd op 139,45 mm (voor een larf van 98 g, wat heel erg belooft voor mijn kweek). Ik vind het voornamelijk raar dat in het boek "For the Love..." gewichten van 100 g en 104 g vermeld staan voor volwassen mannen van 122 mm en 125 mm resp. als ik met een L3 van 73 g reeds een volwassen lengte van 119 mm kon halen (af en toe heb je dan ook wel eens geluk dat de horens erg lang zijn en dat speelt een belangrijke rol bij de uiteindelijke lengte van de volwassen kever). Wat ik echter ook heb gemerkt dat D. h. morishimai nergens ter wereld veelvuldig gekweekt wordt. Het is een "toevallige" ondersoort aanwezig bij enkele kwekers naast de meer courante ondersoorten zoals D. h. hercules, D. h. lichyi enz.. Er wordt namelijk ook weinig geïmporteerd van deze ondersoort.
Skrum
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 13:33

Bericht door Skrum »

Hehe, ik ben benieuwd hoe mijn larven het dan zullen doen :D Het zijn nog vrij jonge L3's dus hopelijk haal ik zeker de 70g :D
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Gilles, ik wens je alvast veel succes ermee!

Dries, je mag er zeker van zijn dat ze aan het verpoppen zijn, anders zouden de larven nooit het substraat zo omwoelen.

Mvg,
Tom
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat nieuws omtrent deze kweek.

3 poppen werden reeds teruggevonden (cyclus in 18 maanden voltooid): 2 grote vrouwtjes (80+ mm) en 1 mooie man (140 mm). De rest volgt!

Afbeelding

Deze man heeft een erg dikke thoracale hoorn:

Afbeelding

Samenvatting:

Afbeelding
Afbeelding
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ondertussen zijn de eerste mannen mooi uitgekomen (zeer knappe afmetingen!):

Afbeelding
108 mm man (L3 gewicht 74 g)

Afbeelding
115 mm man (L3 gewicht 89 g)

Afbeelding
122 mm man (L3 gewicht 82 g)

Afbeelding
123 mm man (L3 gewicht 83 g)

Afbeelding
129 mm man (L3 gewicht slechts 85 g)

Afbeelding
130 mm man (L3 gewicht slechts 82 g)

Afbeelding
132 mm man (L3 gewicht 106 g!)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Schitterend :shock:
Plaats reactie