Kweek Chalcosoma (chiron) caucasus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Kweek Chalcosoma (chiron) caucasus

Bericht door Poohke »

Beste allen,

Dit zijn mijn kweekresultaten voor de soort C. caucasus. Een volwassen koppel (waarvan de man door mijzelf werd gekweekt) werd samengebracht eind januari 2011.

Afbeelding

Hieruit kwamen 10 larven voort die ondertussen vergevorderde L3's zijn. Alle vrouwtjes zijn reeds overgegaan naar het popstadium; de mannen nemen momenteel zeer grote proporties aan (75-95 g).
Alle larven werden apart opgekweekt in eikenhout en eiken- en beukenhumus. Er werden absoluut geen additieven aan het substraat toegevoegd.

Dit is een voorlopig overzicht van de evolutie van de mannelijke larven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Linde
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat zijn nog eens mooie resultaten en dat zonder toevoegingen ! Vanwaar geen toevoegingen ? Is het om te testen of ben je van mening dat dit soort geen toevoeging behoeft ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo HansjeP,

We hebben er specifiek voor gekozen geen additieven aan het substraat toe te voegen om te testen of deze ook op die manier grote proporties konden aannemen. Kennelijk zit het hoofdvoedsel rechtstreeks in het hout (het wit mycelium dat het hout zacht maakt is dé eiwitbron bij uitstek voor de larven). In hun natuurlijk habitat zullen de larven zich ook vnl. voeden met het rottend plantaardig materiaal (additieven komen er maar zelden voor), dus het was het proberen waard (en toch met succes!). In het boek "For the Love of ..." staat vermeld dat "major" C. caucasus kunnen bekomen worden vanaf een larvair gewicht van 90 g. Het is nu dus hopen op 10+ cm volwassen kevers! ;)
kelvy

Bericht door kelvy »

hoi tom

de larve die je in houten hebt gezien, toch maar een paar gewogen, de zwaarste weegt 108 gram en de lichtste 78 gram, bert heeft alleen de mannen gewogen.

bij ons hebben ze ook alleen hout gekregen, in het begin zat er ook wat blad bij, omdat bert de eieren daarin bewaard
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

108 g??? Dat is een stevige L3 seg!
Ik benieuwd wat hieruit bij jullie zal komen. Moesten hiervan jullie uitkomsten hebben, zeker posten dan!

Als ik het goed gelezen heb op het Taiwanese forum, is de heer en meester Jonathan Laï met C. caucasus tot 130 g geraakt voor een man met een uiteindelijke grootte van 120 mm.
kelvy

Bericht door kelvy »

ze zijn denk ik nog niet uitgegroeid, dus zeker afwachten, bert heeft ze gisteren nieuwe hout substraat gegeven.

beuk, eik, am eik, plataan, acazia en aser, dus afwachten wat het geeft, maarja ze moeten eerst nog verpoppen en dan nog goed uitkomen.
we zullen maar duimen voor een goede afloop.

hoelang schat jij ze nog, ze waren 24/7 nog ei en staan op 25/28 graden

bert vond ze namelijk al geelig worden, maar het kan toch nog niet is toch veel te vroeg, maar de rest van de larve op deze temp gaan ook sneller en verpoppen vlugger en heeft tot nog toe geen invloed op levensduur en grote, sterker nog lijkt wel of het grotere kevers geeft.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Zo te zien klopt dit wel sterk! Het is ook een beetje logisch daar deze soort gewoonlijk in gebieden met gemiddelde temperaturen van rond de 25-28°C leeft.
Als ze sinds juli slechts ei zijn zou ik wel zeggen dat ze nog even te gaan hebben. Wij doen er gewoonlijk ongeveer 12 maanden over voor vrouwtjes en 15-18 maanden voor de mannetjes.

Alvast succes met de uitkomsten!
Plaats reactie