het houden van Lamprohiza splendidula "glimworm"

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
VinceKlink
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 12:48

het houden van Lamprohiza splendidula "glimworm"

Bericht door VinceKlink »

Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw met kevers en heb bij mijn introductie al aangeven dat ik geïnteresseerd ben geraakt door de zogenaamde "glimwormen" wat helemaal geen wormen zijn maar kevers.
Er werd leuk op gereageerd (dank daarvoor!) dus stel ik de vraag hier nog eens.

Zoals Peter mij al heeft verteld zijn er 3 soorten glimwormen: Lampyris noctiluca, Lamprohiza splendidula en Phosphaenus hemipterus.
Stel ik zou geïnteresseerd zijn in het houden/kweken van de 2e soort. De Lamprohiza splendidula. Wat zou daar allemaal bij komen kijken?

Wat voor bak, lamp voeding etc. heb ik nodig? En waar koop je al dit soort dingen? Of loop ik soms veels te hard van stapel om zonder enige ervaring met deze kever te beginnen?

Ik ben erg benieuwd, alvast dank!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hey Vince, het grootste probleem waar je als je het mij vraagt tegenaan loopt is de beschikbaarheid van de kever. Je zal ze zelf in het wild moeten vangen, afgelopen jaar ben ik in de Ardennen een populatie van deze soort tegen gekomen maar dat geluk moet je wel hebben.

Afbeelding
Zoals je ziet zijn het mannetje en vrouwtje best verschillend. Voor een kweek zou je van beide geslachten een paar koppels moeten hebben. Echter zoals in het voorsteltopic is aangegeven zijn er nog geen geslaagde kweken mee geweest. De exemplaren die ik tegenkwam waren alleen de witte vrouwtjes, maar ik ben niet actief op zoek geweest naar mannetjes.

Het is daarom een erg moeilijke en uitdagende soort waar ik niet mee zou beginnen, als je start met kevers. Ik denk namelijk dat je bij het zoeken / kweken veel tegenslag zal hebben wat niet echt motiverend is. Als je deze soort wilt gaan houden zou ik eerst een makkelijkere andere soort kever proberen en daarmee de beginsels van het keverkweken leren.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie