larven van eudicella morgani sterven

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

larven van eudicella morgani sterven

Bericht door Row »

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik van een dierenwinkel in de buurt 2 koppeltjes eudicella morgani gehad en 6 larven.
De koppeltjes doen het goed. Voor de larven heb ik bij de ikea een samla box gehaald van 21L.
Dat lijkt me groot genoeg voor 6 L2 larven. Er zit een 15 cm laag met de helft bladhumus en de helft potgrond gemixt.
Aan de zijkant van de bak heb ik luchtgaatjes gemaakt met een bor (zie foto's).
Nu heb ik een paar dagen geleden even in de bak gekeken of de larven het goed doen en ze waren alle 6
nog in leven. Nu deed ik vandaag even de deksel van de bak open en zag plotseling 2 dode larven OP het substraat liggen.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Heb ik ze teveel gestort of zijn er niet genoeg luchtgaten aanwezig?
Is de bak te klein? Alvast bedankt.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Rowin
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Rowin,

Altijd vervelend zo'n schrik!
Maar, weet je zeker dat ze dood zijn?
Bij verstoring kunnen kevers (en ook hun larven) zich 'dood' houden.
Ze zijn pas dood als ze zwart worden en gaan stinken. Anders gewoon een dagje met rust laten en nog eens kijken.

Dat de larven op het substraat liggen is geen goed teken, is het misschien te nat?
Ventilatie ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, maar ben je misschien met te nat substraat begonnen?
Het hoeft maar net zo vochtig aan te voelen als potgrond dat net uit de zak komt.
Over potgrond gesproken ..... niet alle potgrond is veilig, soms zijn er insectenwerende middelen aan toe gevoegd .... :evil: . Maar ga daar nu maar in eerste instantie maar niet van uit ('t is natuurlijk wel handig om even de verpakking te checken, als je dat al niet gedaan hebt). En als het oude potgrond was, dan kan het geen kwaad meer.

Met dieren uit een dierenwinkel moet je sowieso er vanuit gaan dat het mindere kwaliteit is, dus dan is sterfte te verwachten.
En als je imago's het goed doen, hoef je je om nageslacht in ieder geval geen zorgen te maken.

Er gaat echt bij iedereen wel eens iets verkeerd, zonder dat we weten waarom.
Succes en niet teveel stressen,
Barbara
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oei dat is niet goed nee.. Hebben ze niet in het zonlicht gestaan ? Bij extreme hitte komen ze ook naar boven.
Hebben de dode (en levende) kleine zwarte stipjes of vlekjes ? Hoe klein dan ook...
Heb je er voer of iets anders in gedaan ?
Is het substraat niet te nat ?
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Bericht door Row »

Bedankt voor jullie reactie's terug! De larven zijn helaas echt dood. Ze beginnen langzaam al bruin te worden.
Het substraat is niet te nat en net als overal hier beschreven net zo nat als potgrond uit de zak.
Ik heb de larven nu zo'n 2 weken en ben niet met erg nat substraat begonnen.

De kevers en larven komen van de petfactory waar de dierenwinkel hun dieren kopen dus de kwaliteit zou dan goed moeten zijn.
Wel zaten de larven daar al enkele maanden in biologisch potgrond zonder bladhumus. Misschien alleen een omgevallen jelly waar
ze van hebben kunnen eten. Helaas zijn de imago's al oud en zullen niet lang meer leven! Ik hoop dat ik over een maandje nog
enkele L1 larven kan vinden.

Naast de eudicella morgani larven heb ik ook Dicronorrhina derbyana layardi en Chlorocala africana africana larven die het al een langere
tijd goed doen zonder sterfte! Ik zie geen zwarte stipjes of vlekjes op de overleden larven.
Af en toe voor ik al mijn larven een stukje banaan wat ik na een paar dagen er weer uit haal.
Ik heb nog even een foto toegevoegd van de dode L2 larven:

Afbeelding

Groetjes, Rowin
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het is erg spijtig dat ze dood zijn... Tja de reden kan vanalles zijn maar als ze beide in 1 dag sterven denk ik niet dat het door de ondervoeding komt, dat is te toevallig...
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Die zien er in mijn ogen eigenlijk helemaal niet dood uit (vergeef me als ik het fout heb).
Zo zien de larven eruit in de cocon als ze gaan verpoppen. (Ik maak af en toe een klein spiek gaatje in een cocon)
Het enige dat ik mis is de cocon, dus of ze, als ze nog leven, het overleven is nog maar de vraag.
Ik zou ze apart houden in een bakje met wat substraat en kijken of ze verder gaan rotten en dan pas weg doen.
Als ze echt dood zijn worden ze zwart en gaan stinken.

De altijd eeuwige optimist.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Als ze knal oranje zijn en boven op de grond liggen
dan is er echt wel een probleem.
Ik heb dit in mijn kweken ook al gezien.

De larven zijn ook echt te klein voor een pre-cocon fase
van eudicella morgani.

De voornaamste oorzaken zijn ;

1. Te nat. (of te droog.)
Je foto is te donker om het echt te kunnen zien.

2. Niet de geschikte voedingsbodem of voedsel op.(weg met die potgrond ! Max 10% van een biologische grond voor vochthuishouding als het echt moet)

3. Te koud / Te warm
Bij welke temperatuur hou je de larven ?
An inordinate fondness of beetles.
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Bericht door Row »

Ik denk niet dat het substraat te nat of te droog is. Het zit daar tussen in. Ik zal dit weekend proberen een duidelijkere foto te maken.
Het zelfde potgrond gebruik ik ook in mijn andere larvenbakken en daar heb ik geen sterfte in. Ook het zit er nog genoeg fijn bladhumus in de bak.
De larvenbakken en terrarium's staan in de woonkamer waar het overdag rond de 22 graden is.

Groetjes, Rowin
Titus schreef:Als ze knal oranje zijn en boven op de grond liggen
dan is er echt wel een probleem.
Ik heb dit in mijn kweken ook al gezien.

De larven zijn ook echt te klein voor een pre-cocon fase
van eudicella morgani.

De voornaamste oorzaken zijn ;

1. Te nat. (of te droog.)
Je foto is te donker om het echt te kunnen zien.

2. Niet de geschikte voedingsbodem of voedsel op.(weg met die potgrond ! Max 10% van een biologische grond voor vochthuishouding als het echt moet)

3. Te koud / Te warm
Bij welke temperatuur hou je de larven ?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hmm moeilijk dit, een zaak voor een detective als je het mij vraagt! :geek:
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat door het omslaande weer (afgelopen week) er een temperatuur schommeling is ontstaan die ervoor gezorgd heeft dat ze te koud hebben gestaan? Maar als je de andere keversoorten zoals je aangeeft onder dezelfde omstandigheden kweekt en het gaat met die wel goed dan weet ik het ook niet.

Als het 1 larf was dan zou ik me er niets van aan trekken, dat kan gebeuren maar 2 tegelijk zijn op zijn zachts gezegd verdachte omstandigheden.
Overigens ik zou ze niet zoals Barbara zegt bewaren tot ze zwart zijn. Op de foto zien ze er naar mijn idee dood genoeg uit en als je een dooie larf een dag bewaart heb je weken plezier van de lucht die er vanaf komt. (helaas ik spreek uit ervaring) :X
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zit nu achter de computer en kan de foto beter bekijken. Ik snap Barbara wel, ze zien eruit alsof ze naar prepop gaan... Beetje geel, verschrompeld... Maar dan blijft het heel vreemd dat ze juist naar boven komen... Misschien als ze al lang op zeer slechte en weinig voedzaam substraat hebben gezeten dat ze gewoon de kracht, energie en reserves hebben om te prepoppen / verpoppen...
Plaats reactie