Kweekopvolging Dynastes neptunus rouchei

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ewoud,

Bedankt voor jouw reactie!

De larven hebben er een dikke 2 jaren over gedaan. Ik heb ze dan ook vrij "warm" gehouden: gemiddeld 22°C met soms 24°C gedurende 2-3 dagen en een eventuele 26°C piek op 1 enkele dag (in de zomer). Echter, dit is echt wel kantje boordje geweest; ik zou dus werkelijk 22°C als maximum zetten en er 20-22°C van maken de volgende keer (de larven zijn vrij gevoelig voor hitte). In de zomer raad ik dus zeker aan ze in een koelere omgeving te zetten wanneer de thermometer 23+°C zou aanwijzen.

De horens zullen nu niet voor veel problemen zorgen en ik ga inderdaad nog één rondje verder kweken.

Het leuke aan deze soort is dat ze goed groeien op natuurlijk witrot hout/humus substraat t.o.v. Dynastes satanas (volgens vele kwekers op dezelfde wijze te kweken), die helemaal mislukt is (larven van deze laatste soort hebben degelijk gefermenteerd hout nodig).

Mvg,
Tom
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dik twee jaar, dat is niet lang voor deze soort inderdaad. Ik heb gehoord dat ze de drie jaar zomaar eens voorbij kunnen schieten. Je hebt ze in elk geval relatief snel tot serieuze joekels weten te krijgen. Hopen dat de kevers goed uit de pop kruipen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dank je Ewoud!

Ik heb reeds één vrouwtje uit; na 2 eerdere slechte uitkomsten (3 maanden geleden), is deze dan toch perfect gevormd. Ik hoop alvast dat de rest hetzelfde doet.

Dynastes neptunus ssp. kan inderdaad 3 jaren groeien (bij sommige kwekers zelfs 4 jaren), maar als je ze net warm genoeg zet (max. 22°C), dan gaat het nog wel vooruit. Dit is voor mij toch de limiet (zeker als het aankomt op zulke gevoelige larven). Mijn vriendin heeft zelf nog Megasoma actaeon actaeon larven zitten en die groeien zowiezo gedurende om en bij de 3 jaren (zelfs al zet je bij 25°C), maar deze zijn een pak gemakkelijker op te kweken (temperatuurschaal is groter: 20°C-26°C).
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Over het algemeen heb ik de larven wat koeler staan, zo rond de 18-20 graden. De groei duurt bij mijn kweken daardoor gemiddeld wat langer, maar helaas heb ik (nog steeds) niet de beschikking over een klimaatkamer. Alles gebeurt op kamertemperatuur hiero. Klinkt als ideale omstandigheden voor neptunus ;) . Misschien moet ik er ook maar eens aan beginnen. Ik kan me voorstellen dat qua kweekduur neptunus en zeker actaeon wel de max is. Ik merk zelf ook dat toch de aandacht wat kan verslappen na verloop van tijd. Gelukkig heb ik nu net een te drukke periode afgerond (zie http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/0/0/15942) en kan ik me nu weer vol op de kevers storten. Voor verslappende aandacht heb ik nu even geen excuus meer.

Proficiat in elk geval met de fraaie dame! Ik hoop dat de mannetjes snel zullen volgen en dat ze weten wat ze te doen staat!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ewoud,

Dat is wel erg leuk dat je co-auteur van een boek bent. ;) Knap werk!

18-20°C is eigenlijk perfect voor Dynastes neptunus ssp., Dynastes satanas, Dynastes hercules lichyi, een groot aantal Lucanidae evenals bepaalde Euchirinae.
Ik heb zelf ook geen klimaatkamer, maar in de zomer probeer ik het zo goed mogelijk bij de 22°C te houden. Indien de weersvoorspelling zegt dat het een week lang 28-35+°C wordt, dan zet ik zowiezo de meest gevoelige soorten in de kelder (het is een heel werk, maar noodzakelijk!). Zelfs bij 30+°C wordt het echter bijna nooit warmer dan 26-27°C in mijn kamer, maar toch is dit steeds kantje boordje (zelfs voor de sterkere soorten).

Megasoma actaeon actaeon is vooral erg leuk om te zien hoe enorm die larven wel worden. Ik zit bijvoorbeeld nu reeds aan de 100 g voor L3 larven en ze zijn nog maar net 8 maanden oud.
Als je hoort dat Japanse kwekers larven van 220-230 g hebben kunnen kweken (voor een grootte van 130 mm), dan ga je al snel dromen... :) Ik hoop toch op zijn minst 150 g te halen, en zoals ze nu groeien zijn de toekomstige resultaten veelbelovend!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dank voor t compliment. Inderdaad leuk, 'n auteurschap op m'n naam te hebben. Maar het levert wel veel werk op zeg.. Maar nu weer lekker aan het keveren. Das mooi!

Ik ben wel ooit van plan om een klimaatkamertje in te richten. Dat levert een meer constante temperatuur op, waar ik zelf wel en goed gevoel bij heb. Ik denk dat de thermostaat een graadje of 21-22 zal gaan aanwijzen. Maar dan moet ik eerst weg uit mijn 2 kamerappartement. Alles op zijn tijd. Te warm heb ik sowieso wel wat negatieve ervaringen mee, dus warmer dan 22 graden wil ik t sowieso niet hebben.

In elk geval vind ik het het wel fraai te lezen dat je aangeeft dat Euchirinae op een graadje of 18-20 goed gaan. Ik snap nu waarom mijn Cheirotonus maclaeyi het zo goed doet ;) . Was al wel bekend hoor, maar heb jij toevallig ervaring met ze? Ik lees dat Cheirotonus graag in stammen verpopt, maar op foto's zie ik slechts poppen in cocons liggen die me sterk doen denken aan meer standaard substraat. Ik biedt ze een combi aan, dat werkt vast.

Ik zie trouwens de gewichten van je Megasoma's met spanning tegemoet. Na 8 maanden al 100 gram, das niet gek. Kun je je voorstellen dat ze nog een keer zo zwaar zullen worden (althans, dat hopen we)? Belachelijke gewichten zijn het!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ewoud,

Ik hoop inderdaad dat de M. actaeon het nog eens zo goed doen in hun komende 2 jaren, maar ik volg alvast de gewichten op (ik zal zeker een aparte topic aanmaken).

Wat betreft Cheirotonus sp. heb ik geen enkele ervaring, maar ik ken wel enkele kwekers die ermee bezig zijn. Ik zal jou de adressen via pb doorgeven (van zodra ik ze heb natuurlijk). Ik heb ook gemerkt (op andere fora) dat Cheirotonus sp. inderdaad verpoppen in gewoon substraat, maar verder weet ik er niet veel van (ik dacht dat ze ook groot konden worden op klassiek Dynastes substraat).
Plaats reactie