startkweek: Oryctes nasicornis grypus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Ik heb nu 1 vrouwtjeskever, 7 vrouwelijke poppen en 1prepop en wat larven waarvan eentje van 18gram.

Alleen heb ik het probleem dat ik nog geen mannetjes heb.
Tom heb jij er nog 1 man zitten zodat ik de vrouwen kan laten paren want het zou zonde zijn als ik geen nakweek zou krijgen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Foto ! :D

Wel balen dat de mannen achterwegen blijven. Wat is de levensduur van deze imago's ?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Ze leven ongeveer een half jaar dacht ik. fotootje komt binnenkort.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Deze leven langer als je de diapauze periode ook in acht neemt: na het uitkomen nemen ze eerst 5-6 maanden een diapauze tijdens de winterperiode (zet ze dan bij 10-15°C om ze fertiel te laten worden) en dan komt er nog eens een periode van 3-5 maanden activiteit bij.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Dan heb ik nog een probleempje want ik heb niet echt een plek waar het 10-15° is.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Koen,

Heb je geen kelder of dergelijke? Ik dacht dat een frigo ook wel ok kon zijn. De kevers zouden ook bij 4°C in diapauze kunnen overgaan.
Voorlopig heb ik dan toch nog geen poppen. Ik had een vrouw in pop die gestorven is tijdens haar vervelling (erg jammer, het was reeds een groot exemplaar), maar alle andere larven zaten gewoon in een soort pseudococon die ze gebouwd hadden. Het is dus toch nog even afwachten...
Ik hou je alvast op de hoogte als ik zie dat ik een man heb zitten.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Ik woon in een dijkhuis zonder kelder maar ik heb wel een koelkast die op een graad van 5-6 staat waar ik gewoon een bak met kevers in kan zetten. Ik heb nu 3 kevers 3 poppen en 1prepop.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Tussenstand: 3 vrouwelijke imago's, 5 vrouwelijke poppen waarvan er 2 binnen een week uitkomen en 1 larf die een cocon aan het bouwen is die laatst 18gram woog dus ik hoop dat het een man is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zijn de dames al uit ? Foto !!! :-D
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bij mij is het voorlopig nog hetzelfde liedje: allemaal enorme larven (20-25 g) en geen verpoppingen (buiten die ene dode van ongeveer 1,5 maanden geleden). Erg vreemd dat ze het verpoppen zolang rekken... Ik hoop alvast dat jouw ene larf een man is geworden Koen.
Plaats reactie