Afmeting kweekbakjes

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Kijk, dit zijn pas interessante onderzoekjes waar je iets aan hebt!

Ik ben zelf een testje aan het doen met 2 larven, ieder apart in een bakje, mét en zónder toevoeging van koemestpoeder. Ik had gelezen dat mest een zinvolle aanvulling zou zijn (er werd overigens gesproken over paardemest en geen koeie-). Vervolgens zag ik bij het tuincentrum koemestkorrels en -poeder liggen en wilde eens testen
a. of de larven er niet dood van zouden gaan (toevoeging van insecticiden o.i.d.)
b. of de larven er sneller van zouden groeien.

Na 2 weken zag ik nog geen verschil in formaat van de larven. Ze leefden wel allebei nog. Hoe het er nu voor staat, zal ik deze week eens bekijken.

Misschien interessant om dit soort onderzoekjes op het forum te publiceren. Er wordt erg veel beweerd over het kweken van coleoptera, maar verhalen die de beweringen kunnen staven, zijn altijd waardevol, toch?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Henri schreef: Ik ben zelf een testje aan het doen met 2 larven, ieder apart in een bakje, mét en zónder toevoeging van koemestpoeder. Ik had gelezen dat mest een zinvolle aanvulling zou zijn (er werd overigens gesproken over paardemest en geen koeie-). Vervolgens zag ik bij het tuincentrum koemestkorrels en -poeder liggen en wilde eens testen
a. of de larven er niet dood van zouden gaan (toevoeging van insecticiden o.i.d.)
b. of de larven er sneller van zouden groeien.

Na 2 weken zag ik nog geen verschil in formaat van de larven. Ze leefden wel allebei nog. Hoe het er nu voor staat, zal ik deze week eens bekijken.
He Henri, zeker interessant dit. Heb je nog resultaten van je onderzoek?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik snap niet dat mensen steeds maar weer koeiemest gebruiken voor de keverlarven.
Paardenmest is veel beter.

Koeien verteren alles heel erg goed, vandaar dat de ontlasting zo dun is.
omdat alles goed verteerd is, is het goede mest voor.... planten.

Paardenmest bevat veel meer voedingsstoffen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Heb je tips waar je goede paardenmest vandaan kan halen Harald?
Want ik weet dat honden ook paardenmest eten, maar dat kan uiterst gevaarlijk zijn als de paarden net ontwormd zijn,
honden kunnen daaraan overlijden.
Ik vermoed dat dat dan ook zijn weerslag op larven zal hebben??
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ontwormingsmiddel zal inderdaad slecht zijn voor je larven.
Het beste is om even aan de eigenaar van het paard te vragen wanneer het dier voor het laatst ontwormd is.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

@Peter: ik heb geen verschil kunnen ontdekken mét of zónder het poeder. Maar zoals Harald al aangeeft, schijnt paardenmest veel voedingsstoffen te bevatten en koemest veel minder.

Ik zal hetzelfde binnenkort eens proberen mét en zónder paardevijg :)

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hmmmm lekkerrrrrrrr! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wat is eigenlijk het nut van (paarden)mest? Is het voeding voor de larven, ipv hondenbrokken ofzo? En is dit handig voor alle soorten kevers, of alleen mestkevers? :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Over de kweekbakjes:

Ik heb hier een Ikea 5 liter Salma bak en had daarin 6 larven van Eudicella gralli in gedaan. Na verloop van tijd waren 5 veranderd in coconnen (zo'n 3,5 centimeter groot). Mijn vraag: is dit klein of normaal voor een Eudicella gralli?

Echter op eentje na, die vertikte te gaan verpoppen. Wellicht door de ruimte die nu ontstaan was, 1 zo'n larf in een 5 liter bak is natuurlijk best ruim.
In ieder geval is meneer sinds vandaag een cocon geworden en is hij een halve centimeter groter dan zijn soortgenoten. Mijn vraag is, komt dit door de grote bak of is dit gewoon toeval?

Afbeelding
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

formaat van de imago wordt hoofdzakelijk bepaald in de L1 fase.
krijgen ze daar minder te eten of voedsel van mindere kwaliteit, dan wordt de kever een stuk kleiner dan als dat in een andere fase zou gebeuren.
langer als larve onder de grond zitten (en dus meer eten) is geen garantie op een grotere imago.

formaat van de imago is niet afhankelijk van het formaat van de kweekbak maar van de hoeveelheid voer (en de kwaliteit ervan) die de larve krijgt
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie