Beginnen kweken mecynorhina ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
thijswuijs
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 17:41

Beginnen kweken mecynorhina ugandensis

Bericht door thijswuijs »

Hallo,

Ik denk dat ik ga beginnen met deze soort te kweken. Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de omgevingseisen en de kweekmoeilijkheidsgraad?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

deze zijn volgens mij redelijk moeilijk vooral in de coconfase
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Caresheet vind je hierrr...viewtopic.php?f=9&t=6 Daar kun je vast een hoop info uit halen. Zoals Koen al zei gaat het nogal eens fout in de pop fase, daar ze niet te nat niet te droog moeten liggen. Dat is eigenlijk de enige moeilijkere fase van dit soort. Het is vaak een kwestie van uitproberen en ja dan kunnen er wel eens een paar (of paar kweeken) dood gaan.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De poppen worden inderdaad best vrij droog gehouden (niet kurkdroog maar toch wel relatief droger t.o.v. de larven). Er kunnen nogal wat misvormingen optreden aan de dekschilden bij het uitkomen in dien te vochtig of er kan zelfs rotting van de pop optreden, dus de popfase is vrij risicovol. Echter, het is wel één der meest begeerde keversoorten in kweek door hun knappe kleurenvariëteit.
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Ik zelf heb deze soort ook gehad en had inderdaad ook erg veel problemen in de coconfase. Het is natuurlijk wel het proberen waard maar zorg dat je goed voorbereidt bent.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ikzelf vind deze soort vooral moeilijk door de langzame ontwikkeling. Ik heb hier larven van 1,5 jaar oud.

Inmiddels wel ook al wat imago's rondlopen (ik heb dus de cyclus rond doorgelopen) en op 1 na zijn mijn cocons tot nog toe allemaal uitgekomen. Mijn werkwijze: zodra je merkt dat het een cocon is geworden de cocon in een goed geventileerde bak plaatsen en zorgen dat het substraat droog is. Na 4 weken aan 1 kant van de cocon een gaatje maken en als het kan het oude larvenvel met een pincet eruit halen (is een zwart verfrommeld velletje) Vervolgens het gaatje afdichten door er een blad uit het substraat over heen te doen en hem terug plaatsen.

Als het substraat naar je idee echt geen enkele druppel water meer bevat 1 keertje sproeien maar vooral niet te veel. Ik heb bij alle coconfases hooguit 2x een beetje gesproeid.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
thijswuijs
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 17:41

Bericht door thijswuijs »

Oke ik zal me dan maar goed voorbereiden! Als de cocons al zo kwetsbaar zijn...
Maar hoe groot is hij ongeveer? Ik weet het wel een beetje, maar toch;)

Groetjes thijs
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De cocons zijn gewoonlijk ongeveer 6 tot 9 cm groot (ter grootte van een Kinder Surprise ei).

Meestal merk je wel wanneer larven van Mecynorhina cocons gaan bouwen zijn door het "gewoel" in het substraat en, wanneer de bak tot aan het deksel gevuld is, het platgedrukt zijn van dat substraat tegen het deksel (larven gebruiken druk om hun verharde cocons te bouwen).
thijswuijs
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 17:41

Bericht door thijswuijs »

bedankt voor alle informatie!
@bahamut
dus het zijn redelijk grote kevers;)
de larven kunnen flink bijten toch?

Groetjes
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De kevers kunnen gaan van 40 mm tot max. 90 mm voor de allergrootste man.
Doelgroottes zijn gewoonlijk 75 - 85 mm te halen voor mannen en 60 mm voor vrouwen.

De larven kunnen inderdaad flink bijten, maar gaan dit niet zo snel doen. Enkel wanneer men ze blijft "behandelen" zullen ze toeslaan. Ze kunnen wel eens letterlijk "dichtklappen"; dit gebeurt wanneer je herhaaldelijk over het abdomen (buik) van de larf wrijft, dan slaat die met zijn kaken over naar jouw vinger in een snelle plooibeweging. Deze praktijken worden natuurlijk voor het welzijn van de larven niet aangeraden.
Plaats reactie