Kabutomushi Babyboom !

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hey Patrick,

Leuke kevers! Heb net zelf wat larven besteld. Even een vraagje: je zegt dat je ze opkweekte in een klassieke eiken- beukenblad ondergrond. Je hebt er toch hout bijgedaan? Was van plan van 50% bladhumus en 50% hout te mengen...

Alvast bedankt voor je reactie ;)

GRtz, Dries
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Phasmaw,

Nee ik heb er toen géén hout bijgedaan.
Er zit wel wat hout in de bosgrond van kleine takjes etc. maar zeer beperkt.
Zo te zien géén probleem.

In de huidige kweekbak heb ik wél veel rottend hout gedaan. (doorrot en verhakseld)
(+/-50%) + wat stronken bovenop en mos voor de decoratie en vochtigheid.
An inordinate fondness of beetles.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Zo, dat is interessant! Toch vreemd he dat je overal leest dat Dynastidae erg veel hout nodig hebben, maar jij toont aan dat dit soortje het perfect doet zonder. En zijn ze goed van grootte dan?

Grtz
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Ja ze zijn behoorlijk uit de kluiten gewassen.
Géén minors !

Er zitten zelfs een paar "monsters" bij.

Na het werk maak ik een paar foto's.
An inordinate fondness of beetles.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Titus schreef: Na het werk maak ik een paar foto's.
Looking forward to them ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit is een juist gerucht. De meeste Dynastidae hebben uiteindelijk niet zoveel hout nodig. De gemakkelijkere soorten (Allomyrrhina of Trypoxylus dichotoma, Xylotrupes gideon, ...) kunnen zelfs volledig zonder.
Ik heb zelf ervaring opgedaan met een D. h. lichyi larf man die ook enkel en alleen bladhumus kreeg, omdat ik ook niet geloofde dat hout een "must" was: 108 g op het einde en 140 mm als volwassen kever, wat niet minor is.
Wat essentieel blijkt, is de witte schimmel die overal aanwezig in het substraat is; dit de proteinebron voor de larf en of deze nu in het hout zit of in de humus maakt niet zozeer uit. Echter, het mag niet overwoekeren daar de larf letterlijk gevangen kan geraken in het substraat. Het beste is dan hierbij de zichtbare schimmeldraden dan toch te verwijderen uit het substraat.
Daarentegen zijn er toch enkele soorten (vnl. Chalcosoma sp.) die meer hout nodig hebben dan bladsubstraat om groot te worden. Ik heb de test gedaan met C. caucasus en die groeiden uit tot minors met gewone bladhumus. In een stevig percentage hout werden deze larven echter beduidend groter.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Interessant, Tom. Ik had ook al min of meer zoiets in de mot bij mijn DHL larven. Eigenlijk blijft er bij een substraatverversing altijd redelijk wat hout gewoon onaangeroerd...

Grtz
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt Dries, maar zijn dit dan niet meestal de hardere stukken hout?
Indien ik in mijn bakken dikkere stronken plaats (die bijna maar net niet te breken zijn met de hand), valt het toch duidelijk op dat de larven houtdeeltjes van de stronk afknauwen en deze verorberen.
Het valt wel op dat de larven sneller groeien met fijngemalen witrout hout, maar uiteindelijk bereikt men ook goede resultaten met bladhumus.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Ik maal alles fijn met de hand, Tom. Dikke fun is dat 8-) Dus hard kan het niet zijn ;) Ik leg het in een laag onderaan de bak, en die laag blijft eigenlijk best lang liggen...

Grtz
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Enkele foto's van de gevulde XXL box.

Side view :

Ja mét gewicht erop.
De buggers zijn verdomd sterk en openen zonder probleem het deksel.
Bijlagen
XXL BOX SIDE VIEW.jpg
An inordinate fondness of beetles.
Plaats reactie