Black spot

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Black spot

Bericht door timkuys »

Op aanraden van Petra hier even een nieuw topic. Ik vraag me dus af wat black spot is? Wanneer, waar en hoe kan je het oplopen en hoe is het te voorkomen.

Ik ben benieuwd
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik denk dat dit reeds ergens op het forum staat uitgelegd. Ik zal eens even kijken en dan post ik het opnieuw hier.

Wat betreft het hergebruik van oud substraat: men zegt dat, als men een klein deel van het substraat van de oude larven (dit kan slechts 1 hand zijn) in de kweekbak doet van het eierleggend volwassen koppel (van dezelfde kweeklijn van die soort), dan zal het vrouwtje gemakkelijker geneigd zijn om eieren te leggen in dat substraat omdat hier sporen van de oude larven terug te vinden zijn en dit dan als adequaat substraat beschouwd wordt! Echter, meng NOOIT substraat tussen larven van verschillende kweeklijnen of soorten doorheen! Dan maak je inderdaad kans op die fameuze black spot disease.

Ik riskeer echter niet het toevoegen van oud substraat bij nieuw omdat er ook wordt gezegd dat substraat ouder dan 2 jaren niet meer geschikt is om larven in op te kweken. Misschien vergis ik mij hierin, omdat het overgrote merendeel in de kweekbak nieuw substraat is en het oude daarbij verwaarloosbaar is.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hier is het dan:

De "black spot disease" staat netjes beschreven in "For the Love of...". De ziekte wordt veroorzaakt door een pathogene protista (een coccidia). Die zijn steeds in beperkte mate aanwezig in het substraat (afhankelijk van het substraat zelf), dus ook hetgeen de larve naar binnen werkt.
Wanneer de larve door een hevige verandering (substraat menging, temperatuursverschil, vochtigheidsverandering...) verzwakt wordt, zijn deze protista opportunistisch en zeer aggressief. Ze vermenigvuldigen zich snel in de larven en tasten het ganse vetweefsel van deze laatste aan, met als gevolg de verschijning van de bruinzwarte vlekjes (lesies) op het epidermis. De coccidia zijn in zeer sterke aantallen aanwezig in de uitwerpselen van kakkerlakken en contact met de keverlarven moet daarom ten stelligste vermeden worden.
De black spot disease is zeer besmettelijk en wordt aldus ook beschouwd als de grootste tegenslag die een keverkweker kan hebben, daar deze laatste zijn ganse kweek in quarantaine mag zetten of toch zeker het deel waarvan hij of zij zeker is dat het met de ziekte besmet zou zijn (via contact van het substraat, larve-tot-larve handelingen e.d.). De besmette larven overleven het meestal niet, in uitzonderlijke gevallen kunnen oudere L3's nog verpoppen, maar de kevers zijn zowiezo besmet en mogen niet meer voor de kweek gebruikt worden.

Door bepaalde hygiënische maatregelen toe te passen (bakken wassen in bleekwater, nieuw substraat, besmette larven in quarantaine plaatsen en handen STEEDS wassen bij iedere verversing) kan men de ziekte bestrijden.

Tips: bleekwater is het perfecte middel om al jouw bakken (zowel glas als plastic) te reinigen. Men laat deze 24u weken in de oplossing (dat volstaat; indien dit dagen is kan het bleekwater het plastic aantasten of blijft er heel wat bleek hangen en dat is niet zo gezond voor de larven).
De hobbykamer reinig je best ook grondig.

Wat betreft een besmetting voorkomen komt het erop neer dat je steeds "steriel" moet werken.

Gebruikt substraat mag zeker nooit gemengd noch herbruikt worden en het gebruik van vers substraat ouder dan 2 jaren wordt tevens afgeraden.

Kwalitatief gezien moet het substraat steeds uit een natuurlijke omgeving komen (nooit in de nabijheid van wegenranden noch woonzones en/of publieke parken substraat verzamelen, steeds zo diep mogelijk in een bosgebied).

Bij het verversen van larven was je best steeds jouw handen tussen iedere verversbeurt door (om de eventuele besmetting niet over te dragen).

Het is jammer genoeg een hele karwei.

Zie ook "For the Love of Rhinoceros and Stag Beetles Vol. 2"".
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Hey bedankt voor dit antwoordt. Hier wordt me ineens een hele hoop duidelijk. Ikzelf heb ooit eens kakkerlakken en mijn keverlarven in dezelfde bak gehad waarna het langzaam aan steeds slechter ging met mijn kevers/larven. Er wordt me ineens een hele hoop duidelijk. :oops:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Geen probleem hoor! ;)
Kakkerlakken zijn naar het schijnt een van de grootste bronnen van die parasieten. Het beste is beide dieren volledig gescheiden te houden (ook wanneer men ze behandelt, dan wast men best de handen zeer grondig).
Plaats reactie