Schimmel in cocopeat

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:lol: Mike, je gaat lekker ;)
Zo ben ik ook begonnen, het blad vd bomen die op de hoek vd straat staan verzamelde ik het hele jaar,
deed er aarde bij, en hoppa, verziekt was mijn kweek :lol: :lol:

Nu idd zoals Mark aangeeft ben ik op zoek naar een manier om humus over te houden,
er gaat belachelijk veel blad en aanverwanten in een groot terra en daarin heb ik slechts een laagje blad/humus voor de larven die er nog in moeten :S

De tip over met de handen door de grond gaan zal ik meteen doen,
maar heb dus dezelfde bodem gekocht als jij gebruikt Mark!
Ook hier zal dit aangevuld worden met blad.

"punt" is dat het halen van goede humus veel werk is,
het verwerken ervan is een hoop werk en als het dan idd door kleine onvoorziene omstandigheden wat eerder verschoond moet worden,
ben ik niet blij als het binnen een week gaat schimmelen :(

Thanks allemaal, ik kan weer wat verder.

ps. Mark ik ben benieuwd naar jouw nieuwe topic :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Matt
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 13:33

Bericht door Matt »

Als je het substraat (humus/cocopeat/aarde/...) in de magnetron kiemvrij maakt, heb je nog altijd kans op schimmel hoor! Als je met je handen bijv. in je bak komt, kunnen schimmelsporen worden overgebracht en heb je toch schimmel ;)

Springstaartjes (tropische of inheemse) werken ook tegen schimmel en planten zich snel voort! Als je je humus/bosgrond niet kiemvrij maakt, dan zitten er zeker een hoop inheemse springstaartjes in en krijg je een mooi evenwicht.

Pissenbedden eten geen schimmel ;) Zij eten het organische afval op zodat het niet gaat schimmelen.
Maar toch oppassen voor pissenbedden in combinatie met insecten, want in het verleden zijn er al enkele probleempjes mee geweest. Als ze te goed kweken en er is voedselnood, dan durven ze wel is aan je wandelende tak/kever knabbelen. Normaal kunnen ze dan wel vluchten, maar trage (meestal oude) dieren hebben die reflex niet meer en zullen helemaal opgegeten worden.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het verbaast me dat pissebedden blijkbaar levende kevers gaan aanvallen (takken misschien wel maar de meeste zijn ook veel kwetsbaarder door hun zachtere weefselstructuren). Ik dacht nochtans dat pissebedden toch ook aan schimmel knaagden (is ook organisch materiaal) en hierbij dan hielpen met de inperking ervan.
Ik laat meestal de pissebedden in het substraat zitten (ze dragen bij tot het natuurlijk evenwicht van het substraat). Tot nu toe heb ik nog nooit problemen opgemerkt met pissebedden of miljoenpoten (wel duizendpoten die eitjes opeten).

Magnetronnen leidt zowiezo tot schimmelinfestatie (en ook mijtenplagen): het meeste is dood en vele niches komen vrij hierdoor.
Matt
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 13:33

Bericht door Matt »

Pissebedden eten wel schimmel, maar enkel als bijvoedsel.
Van een vriend heb ik eens gehoord dat pissenbedden de pootjes van zijn -op leeftijd- Pachnoda margarita peregrina afknabbelden, misschien was dit een alleenstaand geval ;)

Mijn substraat uit het bos wordt enkel gecontroleerd op duizenpoten, want dat lijkt mij het enige (grote) gevaar. De pissenbedden houdt ik onder controle door geregeld de decoratie buiten uit te schudden.
Hehe, nog een oud lid van IVF ;)
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

*even als aanvulling, ik heb juist geleerd dat een op leeftijd zijnde kever zijn pootjes kan verliezen simpel door het bereikt hebben van een bejaarde leeftijd, dan is alles niet meer zo goed en stevig als voorheen.
Dit kan ik dan weer staven omdat een van de chlorocala's aan de ene kant zijn pootjes half gebroken had en een paar dgn later overleden is RIP C.a.o ;)


Ik doe het bewust magnetronnen, vind het zeker ook zonde van het evenwicht,
maar aan de andere kant heb ik tot nu toe geen hinder ondervonden met ongewenste beestjes,
explosies van andere beestjes of schimmels.
Maybe i'm just lucky, maar voor nu vind ik dit erg prettig.

Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van andere beestjes die buiten horen, in huis te treffen ;)

Het leuke van de hobby én topics als deze is dat er meerdere manieren zijn,
en doordat het er staat kunnen de diverse dingen toegepast worden.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de stekaarde me gaat bevallen,
er zitten in elk geval geen toevoegingen als mest in, geen eitjes van ongewenste diertjes getroffen,
nu maar afwachten :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Ik voel in deze topic nog steeds de discussie over het wel of niet magnetronnen van je substraat :p blijft een leuk punt.
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Voel je dat Ro???? :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
kelvy

Bericht door kelvy »

Als je een kweek opstart kun je potgrond gebruiken, maar als je larve hebt kun je je oude substraat van je larven toch gebruiken met wat nieuw substraat voor je eieren in te laten leggen.

bert zie ik voor de pachnoda s 2 delen gesnippert hout, 2 delen blad en 1 deel oud substraat van de larve moet zeggen dat werkt goed altijd veel eieren.

het hout en blad wordt vanzelf humus in de bakken zegt ie, zal wel zo zijn als ik zie hoeveel larve er iedere maand uit de bakken komen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Substraat kun je beter niet hergebruiken voor andere larven/kevers, het kan de kans op black spot vergroten... Als je je larven verschoond en een beetje van hun oude substraat door het nieuwe mengt is het goed, zo kan de iinmiddels opgebouwde micro cultuur zich voortzetten. Nooit mengen of hergebruiken voor het substraat van andere beesten dan die erin hebben gezeten...
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Zou je me kunnen uitleggen wat black spot is? Heb hier nog nooit van gehoord.
Plaats reactie