Schimmel in cocopeat

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Schimmel in cocopeat

Bericht door Petra »

Ik gebruik (om te proberen) cocopeat in mijn terrarium ipv humus omdat dit wel erg hard gaat gezien de hoeveelheid die ik nodig heb.
Nu merk ik dat het gaat schimmelen, te vochtig is het gewoon niet, dus dat kan het niet zijn,
maar het tast mijn hout dus ook aan wat ik erin heb staan.

Uiteraard ga ik hier zo mee aan de slag, ik zal potgrond gaan magnetronnen en erin doen,
maar waar hebben jullie je kevers in het terrarium op?
(zonder veel ongedierte of schimmel te krijgen)
Mijn terra zijn oa 70x50 / 60x50, een hoooooop bodemoppervlak dus om te vullen met enkel humus,
in elk geval is de meeste humus in mijn compostbak te nat om te gebruiken,dit heeft gewoon tijd nodig,
maar het droge wat ik had/heb gebruik ik voor mijn larven.
Ik ben dus op zoek naar jullie ervaringen en toepassingen van diverse bodembedekkingen in de terra.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Ik had ook schimmel op cocopeat, waarschijnlijk is de bodem te vochtig. Ik spit het even een paar keer om als het in de bakken ligt.
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Hey petra hoe ik het doe bij mijn pachnoda's is, in de dierenwinkel kan je zakjes met houtschilvers kopen ( meestal voor in een bak met reptilen) daar doen ze het perfect in. Ik heb me kweek we'll in cocotroep ik heb geen schimmel erin en zitten geen vrouwtjes meer in maar wel een hoop larfjes. Ik heb nog een bak met cocobende en daar heb ik die stephanorrhia guttata in en heb daar nu 2 cocons van. Dus ik zou voor je bakkie om naar te kijken die houtsnippertjes gebruiken werkt perfect ;)
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Cocopeat is niet ideaal om larven in op te kweken, er zit simpelweg te weinig voedingsstoffen in. Uiteindelijk zullende larven wel verpoppen en kevers worden maar tegen welke prijs ? Het zijn zeg maar ondervoedde dieren dan die een hoop bouw en voeddingsstoffen missen... Humus is echt beter ;)
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Ik ben het met hansje pansje eens! Ik zal de humus nooit in de vriezer leggen of in de magnetron doen. Hierdoor sterven bijna alle organismen waardoor er geen natuurlijk evenwicht meer is. Mochten je kevers dan bijvoorbeeld enkele mijten bij zich dragen dan hebben deze alle tijd en voorzieningen om zich snel te vermenigvuldigen. Er zijn dan dus geen natuurlijke roofdieren meer.

Ik zelf gebruik altijd humus en voorkom schimmel door enkele pissenbedden in mijn bakken te plaatsen. Deze zullen in het begin snel vermenigvuldigen maar zullen uiteindelijk in balans zijn. Zij eten alle schimmel weg en leven bij mij vaak ook van de ontlasting van de wandellendetakken. Ik houdt namelijk vaak 1 keversoort en 1 wandellendetakken soort in 1 bak. Gaat perfect!
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Ik snap dat jullie denken dat ik alleen cocomeuk erin heb heb het niet goed verteld ik heb er namelijk ook een stuk hout in dus dan kunnen ze daar aan knagen ;)
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Zowiezo voorzie ik mijn bak met een beetje humus,
maar een opp van 70x50 vraagt een hoop humus.
Ik wil uiteindelijk wél humus overhouden voor het opkweken van de larven en niet het telkens kwijt zijn aan de bodem voor de kevers.
Ik heb zowiezo humus in de bak bij de cocopeat, maar ik heb nu aarde gehaald en dit doe ik helaas voor het mooie evenwicht keihard de magnetron in, niets wat ik erger vind dat kapotte eitjes of verse larfjes die aangetast worden.
Ik heb altijd wel humus gebruikt, zowiezo omdat ik dan niet heel vaak de bak hoef te doorzoeken,
maar zeker ook voor de voeding voor de larven als ze net uitgekomen zijn.

Ik ga het nu met aarde* en humus proberen,
anders zijn de pissebedden zeker ook een goed alternatief :D

*ik heb zaai en stekgrond vd intratuin gehaald,
hier zitten geen meststoffen en andere toevoegingen in.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Persoonlijk behandel ik het humus weleens met magnetron en sinds kort gaan er ook pissebedden in de bak na een tip hierover :D
De Stephanorrhina guatta heeft wel degelijk humus nodig ! De humus is het hoofdbestand van zijn voedsel/benodigheden van deze dieren !!! Het dier heeft echt niet genoeg aan een stronk hout...
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Mijn ervaring is eigenlijk weer lekker op z'n Mike's :mrgreen:

Ik wilde kevers, nam ze dus mee op vivarium, pleurde de cocopeat in de bak met wat bosgrond ter (grote opvulling) en klaas was keek :lol: en sja later gehoord dat het beter humus was. dus de helft veranderd en tot nu toe is alles goed gegaan en zitten er flinke larve in :lol:
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi,

Ik had altijd gewoon stekaarde in mijn bakken met wat blad voeding als voor de larve.

nu gebruik ik uitsluitend nog blad gemalen beuk en eik .
met een heel klein beetje wit hout
als ik schimmel krijg dan haal ik mijn hand door de bak schimmel houd niet van verse lucht dus dan zijn de draden kapot en stopt de schimmel.

ik heb in mijn bakken met larve nauwelijks pissebedden die worden gegeten (leuk nieuw onderwerp)
in de kever bakken heb ik soms wel wat pissen bedden dan moet ik helaas substraat wisselen .

soms wil ik mijn larve voer wel eens in de magnetron doen om schimmel tegen te gaan.
vindt het eigenlijk niet zo nodig, twee dagen na voeren even de bakjes roeren is afdoende.

groetjes Mark
Plaats reactie