Cocon uitgekomen Chelorrhina confluens polyphemus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Cocon uitgekomen Chelorrhina confluens polyphemus

Bericht door Martijn »

Hey

Vandaag is mijn eerste cocon uitgekomen van de Chelorrhina confluens polyphemus :D.
Het is een erg groot mannetje :P.
Ik heb alleen één vraag: Hoe oud wordt zo'n mannetje over het algemeen?
Er liggen nu nog 15-18 poppen.. Dus dat wordt een flinke drukte :lol:

Mvg Martijn

P.s. foto`s volgen van het weekend!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Martijn,

Een kever van deze soort leeft een paar maanden. Het kan zijn dat sommigen een paar weken leven (is mij een raadsel waarom ze dan zo vroeg dood gaan) en anderen leven toch wel zo'n maand of 4-5. Met zoveel coconnen (en dito mannetjes) hoop ik dat je veel terraria hebt, aangezien de mannetjes onderling redelijk agressief kunnen zijn.

Groeten,

Pim
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Gefeliciteerd Martijn!

Wat een ervaring om zo'n kever uit te zien komen hè? Vooral bij de CPC die er zo lang over doet om imago te worden, vond ik het heel speciaal om dit voor het eerst mee te maken.

Nu maar hopen dat er een aantal mannetjes én vrouwtjes bij zitten, zodat je verder kunt kweken...

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Hey!

Heel erg bedankt beiden!
Ik ben zeer blij met dit mannetje, uitkomen heb ik hem helaas niet zien doen ;). Ik heb wel redelijk wat terraria, maar ik heb ook een grote bak van 140cm (H) x 100 cm (L) x 50 cm (D).
Zou dit genoeg zijn denken jullie?
Ik heb ook mijn andere poppen bekeken (uitgezonderd 2 poppen, die zijn in hun geheel ingekapseld), en daar zaten voor zover ik kon zien 2 vrouwtjes bij. De rest kon ik nog niet zien, die lagen net verkeerd :lol: .

Ik heb een stuk of 60 Jelly`s, maar het zijn van die witte. Ik denk niet dat ze daar zo verzot op zullen zijn. Of maakt het weinig uit? Verder wil ik er ook een paar groentes/fruit bij doen. Alleen moet ik wel opletten dat het niet gaat schimmelen, anders heb ik het met mijn moeder aan de stok :)

Ik houd jullie up to date!

Mvg Martijn

P.s. deze week zal er weer 1 uitkomen, daarvan zijn de pootjes al zichtbaar door het vel heen.
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Die kevers van jou boffen maar met zo'n grote bak :shock:

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Martijn,

Als ik goed reken: 15 poppen, waarvan er 13 bekeken kunnen worden en daarvan zijn er 2 vrouwtjes. Van de andere 11 weet je het geslacht niet. Hopelijk zitten er minder dan ongeveer 4 mannetjes bij, want dan is zelfs een grote bak van 140 x 100 x 50 niet groot genoeg. Ik heb ze ook in een bak van 80 x 80 x 40 en 3 mannetjes is al veel. Die probeer ik dan zo snel mogelijk te ruilen.

Ik heb gemerkt dat de bananen jellies door Mecynorhina polyphemus confluens beter gevonden worden dan andere jellies, hoewel die andere jellies ook goed gegeten worden. Tevens zorgen die voor een goede eiproductie.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,

Pim
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Heel erg bedankt Pim :D

Ik ga het toch proberen, mocht het echt op verwondingen uitlopen, dan zal ik ze wel uit elkaar moeten halen.
Ik heb nu nog een cocon kunnen zien, en dat is ook een mannetje. Dus 2-2.
Ik verwacht alleen dat dat mannetje pas over een maandje zal uitkomen (of misschien zelfs 2 maanden) aangezien die nog geen enkel teken vertoont van leven (eigenlijk van kleur maarja ;))

Mvg Martijn!
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hee Martijn,

wat een goed nieuws zeg!!!
Ik ben erg benieuwd naar de foto's als ze zich straks aan je laten zien :mrgreen:
(ja, dit was een heeeeeele subtiele hint :lol: )

De banaan wordt ook hier super gegeten,
en mn eudicella's zijn momenteel verzot aan de honing, dus ook die erbij (naast banaan) is een welkome voeding voor ze, hier tenminste ;)
En de jelly's van Pim zijn ook ernstig aan te bevelen 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Hey

Jaja de foto`s komen eraan ;) Heb nu alleen geen tijd.

Ik keek net, en zag dat er weer een Chellorrhina uitwasgekomen. Ik dacht dat dit een vrouwtje was. Niet dus, een mannetje. Nu blijkt dat dat andere 'vrouwtje' ook een mannetje is :| .
Dus nu staat het ineens 4-0. Hopen dus dat de andere poppen wel vrouwtjes bevatten.

Maar om er zeker van te zijn ga ik nu proberen een mannetje (of misschien wel 2) voor vrouwtjes te ruilen.

Mvg Martijn
Plaats reactie