Niet voortplanten?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Niet voortplanten?

Bericht door Lous »

Ik heb een man en 2 vrouwen van mijn Cyprolais aurata apart gezet in een kweekbak. Althans, het is een poging, maar misschien doe ik iets verkeerd. De vrouwtjes worden wel voortdurend beklommen, maar na 3 weken zie ik nog steeds geen eitjes of larven. Het substraat bestaat uit hummus en wat fijn rot hout, ongeveer 15 cm dik.
Wat doe ik verkeerd? Of moet ik langer wachten?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Mogelijk zitten er al wel eitjes in de bak, maar deze zijn zo klein dat ze slecht te vinden zijn. Ook de hele jonge larfjes zijn moeilijk te vinden, soms zijn ze namelijk donker gekleurd door het substraat dat ze hebben gegeten. Ik zou nog een tijdje wachten en over 2 weken ofzo nog een keer voorzichtig kijken.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Koejj90 schreef: di 12 feb 2019, 10:20 Mogelijk zitten er al wel eitjes in de bak, maar deze zijn zo klein dat ze slecht te vinden zijn. Ook de hele jonge larfjes zijn moeilijk te vinden, soms zijn ze namelijk donker gekleurd door het substraat dat ze hebben gegeten. Ik zou nog een tijdje wachten en over 2 weken ofzo nog een keer voorzichtig kijken.
Ok, ik wist niet dat de larfjes in het begin donkergekleurd kunnen zijn. Het lijkt me ook niet raadzaam om teveel in het substraat te gaan roeren, toch? Bedankt voor je reactie :D
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

3 Weken is inderdaad erg vroeg. Gewoon lekker laten zitten en dan over een maand of twee eens graven.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de omstandigheden niet optimaal zijn voor ei-afzet of dat het mannetje de vrouwtjes niet succesvol kan bevruchten. Nu is het echter nog te vroeg om die conclusie te kunnen trekken.

Succes!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: di 12 feb 2019, 13:11 Het is natuurlijk ook mogelijk dat de omstandigheden niet optimaal zijn voor ei-afzet of dat het mannetje de vrouwtjes niet succesvol kan bevruchten.
Succes!
Ik hoopte dat dus op de een of andere manier vóór te kunnen zijn :lol: Maar ik zal inderdaad niet veel anders kunnen doen dan afwachten. Ben ik enorm goed in *kuch kuch*
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie