Structuur wit rot hout

Wat geef jij je kevers te eten?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Blijkbaar gaat dat dan toch goed ;-). Witte abeel is natuurlijk populier. Ik denk dat ook dit hout vrij zacht is. Maar zeker iets om gewoon te proberen dan.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Toch blijf ik mijn vragen houden bij het witrot hout dat bestaat uit de lange vezels. Dit omdat ik van de week echt een moeilijk mooie berken stam vond. De zwammen stonden er op en toen ik de barst openbrak werd ik aangestaard door schitterend wit hout en echt boter zacht. Alleen de structuur zijn de lang gerekte vezels. Ik post hier wat foto's om te laten zien hoe mooi het is.
Ik kan me niet voorstellen dat dit niet gezien word als een heerlijke hap, ook al is de structuur niet wat hij behoord te zijn. Mocht niemand hier ervaring mee hebben zet ik zelf een experimentje op... ik ga het hout verpulveren met de blender of bladzuiger en het voeren aan een aantal larven :roll:
Bijlagen
20151128_221611_resized.jpg
20151128_221620_resized.jpg
20151128_221546_resized.jpg
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Bij mij heeft vooral berk en eik een vezelachtige stuctuur. Als ik beuk vind, heeft het meestal een structuur bestaand uit vele blokjes. Mijn trypoxilus larven lijken hier meer van te eten.
Ook mijn xylotrupes nemen de beuk (met de bloige textuur) graag aan.

Ik zou denken dat de structuur van eik en beuk op elkaar lijken, omdat zij nauwer verwant zijn aan elkaar dan berk en eik. Misschien heeft de soort paddestoel hier invloed op. Ik heb binnenkort een aantal eiken shiitake stammen. Dan weet ik welke structuur deze hebben.

Ik lees wel eens dat eik en beuk de beste houtsoorten zijn. Maar ik denk dat ook kastanje evenwaardig is. Deze 3 geslachten behoren immers tot 1 famillie. Berken behoren tot een andere.

Ik heb ook een zak gevuld in het bos met berk dat er precies hetzelfde uitziet als op de foto. (Met veel pissebedden). Mijn cetonia autata larven zijn er niet dood van gegaan.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Berk is net als populier en wilg een zachthoutsoort. De meeste andere houtsoorten die bij ons voorkomen zijn hardhout. Bij populier is er een hele gradiënt van zeer zacht (cultuurpopulieren die op 20j kaprijp zijn) tot vrij hard zoals van abelen. Zwchthoutsoorten zou ik toch eerder behouden voor de minder eisende soorten. Cetonia aurata vind je in de vrije natuur vaak in wilg en populier dus dat is een goed voorbeeld.
Plaats reactie