Structuur wit rot hout

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Structuur wit rot hout

Bericht door Sam »

Ik heb onlangs stukken rot hardhout gevonden in een schapenwei, maar ze waren niet zoals die uit een bos.
Afbeelding
Afbeelding
Je kunt zien dat de vezels niet langwerpig zijn, maar kruimelig.
Afbeelding
Op de bovenstaande foto kun je zien dat het makkelijk tot poeder te wrijven is.

Afbeelding
Dit is een foto van een stuk hout uit de kern van dezelfde boom. deze is nog nat en de vezels zijn hier wel langwerpig.

Afbeelding
Hierboven is een stuk beuk, of eik dacht ik. uit het bos. Deze heeft dezelfde vezelige structuur als op de vorige foto.

Nu vroeg ik me af wat het beste hout is.

Ik was nu toch foto's aan het nemen, dus heb ik hier wat foto's van mijn humus. Er zitten wel nog veel takjes en andere rotzooi tussen maar die vis ik er wel uit voor ik het gebruik. Ik zie nu wel dat er veel aarde bijzit, of is dat gewoon ver verteerde humus? Eten de larven daarvan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Te veel grond of te weinig bladhumus, het is maar net hoe je het bekijkt... Zou er zeker veel meer blad doordraaien... Je hout is prima zeker die de verpoeder structuur heeft is helemaal top !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ik heb hier een stuk wilg liggen dat zijn draden van een meter lang zijn die dan wel goed?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

als het hout in droge toestand met de hand te bewerken is wel. Als je het dus kunt verpulveren of in stukjes kunt breken met de hand.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ja het is te bewerken
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik vond van de week ook hout wat lijkt op de bovenste foto's, ook te vermalen maar het voelde als piepschuim. Word dit ook gegeten door de larven?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Wilg zou ik zelf niet heel snel gebruiken. Heel verkeerd is het niet, maar in vergelijking met eik en beuk zitten er veel minder voedingsstoffen in voor de kevers. Ze zullen er vermoedelijk wat kleiner door blijven.

Hout dat de structuur heft van piepschuim kan best interessant zijn. Ik zou dat verpulveren en door substraat van dynastidae mengen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Alles wat met de hand relatief gemakkelijk kan gebroken/verkruimeld worden is aangewezen voor de larven.

Toch zou ik niet van verschillende bronnen hout gaan verzamelen, maar zoveel mogelijk een éénduidig type hout (in mijn geval hier is het eik/beuk mix uit een lokaal bos en ik wijk er niet van af, tenzij ik er 100% zeker van ben dat het eik of beuk is).

Larven houden niet van verandering van samenstelling in hun substraat en gaan daardoor niet degelijk meer groeien. Men verkrijgt dan vaak kleinere volwassen exemplaren.

Wilg zou ik, net als Ewoud gezegd heeft, ook niet meteen gebruiken. Volgens hetgeen ik heb gehoord zouden esdoorn, linde en populier ook nog ok zijn, maar een minder resultaat geven op het vlak van grootte van de kevers.

Ik zou alvast echte bossen bezoeken, geen weilanden (vaak vrij vervuilde locaties met pesticiden, meststoffen e.d.).
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Esdoorn en Linde zijn wat trager groeiend en hebben net als Eik vrij hard hout. Dat lijkt me wel knap geschikt, mits goed gerot. Populier is een hele snelle groeier en heeft (daardoro) net als wilg heel zacht hout. Ik zou dit persoonlijk als iets minder geschikt beschouwen. Wel vond ik mijn grootste D. paralellepipedus in een witrotte populierenstam. Dat spreekt mijn verhaal wel ietsje tegen...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Een goede vriend van mij heeft zijn allereerste Dynastes hercules ssp. koppel (was toen een gehybridizeerd koppel) opgekweekt op witrotte witte abeel (een populierensoort) en heeft ook zeer mooie resultaten geboekt (125 mm man en 65 mm vrouw), wat opnieuw populier mogelijk als geschikt hout maakt... Misschien is witte abeel ook wat harder van hout?
Plaats reactie