Tarwemeel

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat bied perspectief !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Er wordt gezegd dat 2 jaren de houdbaarheidslimiet is (dan kan het eerder een slecht effect krijgen op de larven).

@ Arne: klopt! Hetgeen dat van Japan binnenkomt is hetzelfde, maar zoals je zelf zegt, vermolmd (witrot) hout is even goed en zekerder. Voor wat betreft Lucanidae gedijen de meeste soorten tevens op dit type hout, maar sommige moeilijkere soorten behoeven kinshi (ook uit Japan en China ingevoerd).
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Bedankt voor de antwoorden!
Kinshi moet dan weer gefermenteerd, worden of is dit gebruiksklaar?
mvg Arne
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

daar heb ik toch mijn twijfels over of ze wel kinshi nodig hebben.

toevalig was ik vorig weekend in duitsland bij een kweker van surinamse afkomst.
die gebruikt een andere techniek( waar ik al van gehoord had) en kweekt verschillende lucanidea en aanverwante soorten.
ik zelf zou die toch als zeer moeilijk beschouwen.
zijn larven zitten op een eigen mengsel van let op niet thuis proberen, want ik weet het ook nog niet precies.
fermenteren met aardappel.

hij zij mij het volgende. maak een mengeling van acazia,hazelnoot,walnoot,eiken en beuk gelijke delen.
dan een mengsel van zoete aardappel en aardpeer.
dan vermengen in verhouding 5 op 1.plus een lepel biergist.
het zou klaar zijn na 8 a 9 weken.

ik heb het gezien het ziet er niet slecht uit, het ruikt goed, maar weet niet wa ik ervan moet denken.
dus tom dat je iets perse moet geven om kweekreseltaat te krijgen is niet helemaal waar, ik sta telkens nog versteld als ik bij zo´n lui terecht kom.

ik heb daar 10 L2 van Prosopocoilus giraffa borobudur en 10 L3 Odontolabis cuvera meegenomen zijn niet de minste om mee te kweken.
hij geefd geen kinshi, dus conclusie het kan zeker zonder dat spul.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

bert68 schreef:daar heb ik toch mijn twijfels over of ze wel kinshi nodig hebben.

ik heb daar 10 L2 van Prosopocoilus giraffa borobudur en 10 L3 Odontolabis cuvera meegenomen zijn niet de minste om mee te kweken.
hij geefd geen kinshi, dus conclusie het kan zeker zonder dat spul.
Bij jouw vermelde soorten is het inderdaad geen probleem om te kweken zonder kinshi, daarom zei ik ook bepaalde soorten.
Ik bedoel hiermee specifieker: Genera Allotopus en Mesotopus. Er zijn er nog hoor, maar dit zijn de 2 die bij mij opkomen en waarvan ik zeker ben dat ze een bepaald mycelium behoeven om tot het volwassen stadium te geraken (volgens de Japanse kwekers dus kinshi). Hierbij zijn deze genera nog steeds een grote uitdaging bij Japanse kwekers.

Ik dacht persoonlijk dat Odontolabis sp. en Prosopocoilus sp. goed te kweken waren (dat dit zelfs als "beginnerskevers" binnen de Lucanidae kunnen beschouwd worden). Misschien zit ik dan verkeerd.

@ Arne: kinshi is dus een wit mycelium (schimmel) en meestal gebruiksklaar. Er zijn technieken om deze in cultuur te houden, maar dan moet je goed voorbereid zijn (er komt ook type labomateriaal bij te pas). Echter, de meeste Europese kwekers kopen gewoon hun kinshi aan in flessen (de zgn. kinshibottles).
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik heb die soorten bij hem meegenomen, als ze zo goed te kweken zijn waarom staan er dan weinig of geen te koop.
weet jij zeker dat de kinshi een schimmel is tom.
want dan is een en een bij mij twee en is het dus zelf te maken.
ik weet dat kinshi in het japans, veredelen, verfijnen en perfectoneren is.
heb in het verleden genoeg gezien om te zeggen dat het ook zonder kinshisubstins kan, maar neemt niet weg dat dit spul het zaakje wat vergemakelijkt. het probleem is alleen het spul hier krijgen en blijven krijgen.
geloof me over enkele jaren zit er in onze hobby ook een inportverbod op, ze doen nu al moeilijk, zo is het bij de vogels ook begonnen en zie daar een uitbraak van vogelpest en het zaakje zit dicht en blijfdt dicht.
dus zodra ze een excuus vinden om het zaakje dicht te gooien zullen ze het doen.

vandaar mijn vraag weet jij 100% zeker dat de potten kinshi een schimmel substraat is.
ik weet 100% zeker dat het hout palmhart is.

dan is dus 1 en 1 nu 2, er zit altijd nog wel wat leven in het mycelium en is het dus zelf te maken.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

In het boek For the love of... word duidelijk uit de doeken gedaan hoe je van 1 fles gekochte kinshi tientallen andere flessen kunt opkweken.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

moet ik gaan kopen dan, geef eens de hele titel.aub
staat daar ook hoe ze het doen en met wat.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heel uitgebreid met foto's ed. Het boek is 2 talig, engels en mandarijns.
For the Love of Rhinoceros and Stag Beetles - 2nd Edition door Johanthan Lai, Ko Shin-ping
ISBN: 9789574158171
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

For the love of... is wel de bijbel van de keverkwekers
echt een must have
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie