Tarwemeel

Wat geef jij je kevers te eten?
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Tarwemeel

Bericht door Arne van Bekkum »

Ik lees op internet regelmatig dat (tarwe)meel wordt gebruikt om een goed substraat voor larven te maken.
Verhouding; 10 liter houtmolm - 1 liter tarwemeel - 1 liter mineraalwater.
Mengen en laten staan bij 25 graden, na enkele weken is het te gebruiken.
Tenminste, zo staat het beschreven..
Zowel voor hertkevers als (bij verdere fermentatie) voor neushoornkevers.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
mvg Arne
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

tarwe meel wordt gebruikt om blad of hout verder te laten vermenteren.
je kan zo de voedingswaarde van het substraat verhogen.

let wel, je moet dit vermenteren zorgvuldig doen.
doe je het verkeerd of geef je het te vroeg, dan zullen je dieren sterven.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit wordt niet zomaar gemaakt. Het fermentatieproces moet opgevolgd worden.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven in een komend bericht.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Dat is wel een gevaarlijk onderwerp voor beginners Tom.
Dit fermentatieproces wordt hoofdzakelijk voor de langzaam verterende hout en blad soorten ( oftewel hardhout gebruikt). Je kan dit ook opvangen door het zeeeeeer fijn te versnipperen.

Dit proces word eigenlijk gebruikt om nog niet volledig omgezet hout en blad verder te composteren om het plat te zeggen. Eigenlijk gebruiken ze het meer voor de tropisch soorten hout (want dat heeft een langer verteringsproces).
Dat is hier bij ons niet echt aan de orde er ligt genoeg hout hier in de bossen van een jaar of drie. Dood hout wel te verstaan.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

bert68 schreef:Dat is wel een gevaarlijk onderwerp voor beginners Tom.
Dit fermentatieproces wordt hoofdzakelijk voor de langzaam verterende hout en blad soorten ( oftewel hardhout gebruikt). Je kan dit ook opvangen door het zeeeeeer fijn te versnipperen.

Dit proces word eigenlijk gebruikt om nog niet volledig omgezet hout en blad verder te composteren om het plat te zeggen. Eigenlijk gebruiken ze het meer voor de tropisch soorten hout (want dat heeft een langer verteringsproces).
Dat is hier bij ons niet echt aan de orde er ligt genoeg hout hier in de bossen van een jaar of drie. Dood hout wel te verstaan.
Klopt! Het is inderdaad niet weggelegd voor beginners om gefermenteerd substraat te maken.

Ik weet alleen dat je zeer fijn versnipperd (of zelfs verpulverd) hard hout moet mengen met tarwemeel (bloem) in een verhouding van 10:1 en dit mengsel moet in een doos (met kleine verluchting door enkele gaatjes in het deksel te boren) bewaard worden bij kamertemperatuur. De eerste weken moet dit zeer intensief opgevolgd worden door het substraat minstens 2 tot 3 maal per week om te woelen (de temperatuur in de bak zal stijgen door het fermentatieproces en het zal een sterke geur afgeven). Na ongeveer een 5-tal weken zou de geur moeten afnemen en de omwoeling zou minder frequent moeten gebeuren (substraat zou moeten donkerder van kleur worden (donkerbruin). Eens het substraat geurloos is, zou het gebruiksklaar moeten zijn.

Er ligt nog wel hout in de bossen, maar jammer genoeg vermindert dit sterk door de kuiswoede van de mens. Veel wordt zogezegd "opgeruimd" en er blijft weinig dood hout achter + het aantal bospercelen vermindert ook en maakt vaak plaats voor bebouwing en/of groene recreatiegebieden (het resultaat van ruimtelijke ordening en "natuurbeheer").
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Hier in België geldt die regel wel, maar in Nederland laten ze juist alles weer liggen.
Ik heb vroeger wel gefermenteerd, omdat voor sommige soorten hout geld het is hier wel te krijgen (als je goed kijkt en inventief bent), maar niet in rotte toestand. Ik zal vanavond wel wat tips geven en zeggen hoe ik het deed, moet nu helaas na de tandarts.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Komt ie dan:

Voorheen bracht ik tropisch snoeihout van de tropische beplante verblijven van onder andere Centreparks en dergelijke parken mee. (dat hebben ze daar nog steeds, dus als je eens met een tuinman daar praat en er wat tegenover zet krijg je het meestal wel)
Dit werd verzameld tot er genoeg van was, daarna versnippert en vermalen tot ongeveer gelijk aan zaagmeel in een omgebouwde gehaktmolen. Vervolgens vermengen met water (bron of regen of grondwater) en meel (tarwe of rijst) in de verhouding 1 op 10.

Daarna in een (best hitte bestendige container doen, want het wordt heel warm) en de container nagenoeg luchtdicht sluiten. Ik gebruikte hier oude oliedrums voor, ik heb het wel eens in de fik zien vliegen en cuverboxen zien smelten. De mengeling min 2 keer per week omzetten, beter is iedere dag.

Na drie weken begint het bruiner te worden en minder te stinken. Na ongeveer 5 tot 8 weken, als het niet meer broeit is het klaar om te geven. Let wel je moet zeker zijn dat het niet meer broeit, dan geeft het geen warmte meer af, pas dan is het goed om te geven.
De beste temperatuur om dit te doen is minstens kamertemperatuur, maar hoe warmer hoe beter. Doe dit bijvoorbeeld in de zomer in de schuur.

Dit kun je ook doen met kersen-, fruit-,acazia-,noten-,eiken-,beukenhout enz.

Je kan het ook anders doen, met de soorten hout van hierboven. Het hout ook versnipperen en vermalen en dan net als hierboven mengen met water 1 op 10. Dit ook in een nagenoeg gesloten container doen, dit 2 maal per week omzetten. Na een 3 a 4 maanden is dit ook bruin en de broei eruit. Dan is dit ook goed om aan je larven te geven. Wel goed vochtig houden tijdens het proces. Dit word op het moment gedaan door veel duitse kwekers.

Je kan ook druiven-, frambozen-,rozen-,bramensnoeisel enz. hiervoor gebruiken.

Het voordeel hiervan is dat je geen diertjes uit het bos meeneemt. Nadeel is veeeeeeel werk is en als je het verkeerd doet gaat er veeeeel dood.

Kersenhout; te gebruiken is de sierkers, wordt gesnoeid na de bloei, dus vragen in de kennissenkring.
fruithout; veel fruittelers snoeien nu of hebben al gesnoeid, dus als je het beleefd vraagt krijg je wel wat, ze zijn het snoeiafval liever kwijt als rijk.
Voor de rest geld spreek eens de hoveniers aan die het plantsoen doen, een kop koffie doet wonderen.

Ik geef ook gedroogde kruiden sommige soorten zijn er gek op. Onder andere brandnetel, paardebloem, zuring enz.

Daarnaast doe ik in het legsubstraat ook mest van loslopende oerrunderen en paarden (bijvoorbeeld die op de veluwe staan). Sinds kort heb ik bij de Pachnoda's ook lamakeutels gebruikt, dus ik denk dat schapen-, geiten- en konijnenkeutels ook goed zijn. Ik merk door een beetje mest in het substraat te doen dat ik meer eieren heb.

Daarnaast doe ik bij sommige soorten gecomposteerde bananenschillen in het legsubstraat.( vliegendherten soorten) Ook doe ik de mest van mijn Phasma's in het substraat van mijn larven, eten ze ook gretig.

Sommige moeilijker te kweken kevers hebben het bovenste of wat ervan nodig om tot betere kweek over te gaan. Dit verhaal geld niet alleen voor kevers, maar voor meer soortgelijk te kweken insecten o.a. miljoenpoten.
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Heren,
ongelovelijk bedankt voor deze waardevolle informatie.
Ik denk dat het de moeite waard is om te maken.
Het is toch hetzelfde als het substraat wat uit Japan ingevoerd wordt?

Maar als gewoon houtmolm net zo goed is dan kan ik dat beter geven, hier (in Nederland) ligt inderdaad genoeg hout voor handen.

Nog even dit, omdat ik ook gelezen heb dat ze het gefermenteerde hout in een later "gevordend stadium' aan Neushoornkevers geven, nemen Hertkeverlarven genoegen of hebben ze behoefte aan 'verser' hout?
Ik heb zelf totaal geen ervaring met Hertkevers namelijk.
mvg Arne
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een duidelijke uitleg ! Bedankt ! Hoe lang is het houdbaar nadat het klaar is ? En hoe kun je het dan het best bewaren ?
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

hoelang je het precies kan bewaren weet ik niet, maar als het bij je larven zit bederft het ook niet dus ik denk best lang.
het is dan al door de gisting verteerd dus veel kan er niet mee gebeuren.
denk als je het droogt het wel een paar jaar goed blijfdt.
Plaats reactie