Sproeistoffen

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Sproeistoffen

Bericht door Sam »

Je moet er mee oppassen heb ik gelezen, maar heeft iemand tips om de dood van een larf door sproeistoffen te vermijden?
Op welke tijd van het jaar wordt er eigenlijk gesproeid op maïsvelden?
Hoever moet ik van het veld wegblijven om veilig substraat te halen?
Kan je de sproeistoffen vernietigen ofzo?

Bedankt voor het lezen.

Sam.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Maakt niet echt uit wanneer er juist gesproeid wordt hoor. :?
De pesticiden blijven zowiezo een tijdje in het grondwater zitten + de chemische afbraak hiervan is afhankelijk van ieder type pesticide. Je kan deze zelf niet neutraliseren.
Neem daar nog eens de andere afvaldeeltjes bij (uitlaatgassen, zwerfvuil) en je hebt een schadelijk mengsel voor jouw larven.

In ieder geval, vermijd agrarisch gebied ten aller kosten. Zoek een dichtbijzijnd bos en ga minstens 10 meters dat bos binnen alvorens substraat en hout te verzamelen. Is er geen bos bij jou Sam?
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik woon op het platteland, waar hier en daar nog een stukje bos is.
Dat leek me wel handig, maar ik denk dat ik in het weekend eens naar een groot bos ga. Zeker diep genoeg.
Toch ben ik gisteren al eens naar een klein bosje in de buurt geweest, en gekeken wat (indien het niet vervuild is) goed is voor de larven. De zwarte laag net onder de pas afgevallen blaadjes, is dat goed? Bladeren zijn nu nog niet genoeg afgebroken heb ik begrepen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De donkerbruine-zwarte laag is inderdaad het beste, maar donkerbruine bladeren e.d. zijn ook ok (de micro-organismen en schimmels breken die zowiezo binnen de enkele weken af in het substraat).
Plaats reactie