Substraat voor gebruik invriezen of in de magnetron

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
pdbplant
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 11:43

Substraat voor gebruik invriezen of in de magnetron

Bericht door pdbplant »

Ik heb humus uit het bos gehaald.
Ik vroeg me af of het een goed idee is om het eerst in de magnetron of de vriezer te gooien.
Je bent dan van heel veel ongedierte af lijkt mij.
Of is dit overbodig?.

Peter
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik ben absoluut voor ! Ik heb 2x mn substraat zonder tussenkomst van de magnetron in de bakken gemikt en heb 1x mieren en 1 x rouwmuggen gehad. De rouwmuggen heb ik overigens nog steeds... :( Ook in For the love of... word geadviseerd het te verhitten of te bevriezen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Direct in de bakken gooien heeft ook niet mijn voorkeur, wegens bovenstaande. Ik doe het niet in magnetron, maar laat de bladeren goed uitdrogen. Op die manier ben je ook van het ongedierte af. Dan is het ook gemakkelijk te verpulveren en het wordt weer bevochtigd als het de bakken in gaat.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Volgens mij werkt het gewoon voor ieder persoonlijk. Ik ga meestal naar het bos en haal een zak dood hout wat ik in hapklare stukken breek en een zak grond (bovenste laag er een beetje afhalen en dan de bruine grond weghalen tot je de zwarte laag bereikt)

Vervolgens mik ik de zakken voor lange tijd in de schuur. Hierdoor droogt het en kan het ongedierte er een beetje uitkruipen. Wanneer ik dan vervolgens in de bakken doe controleer ik het substraat op emelten, kniptorren, pissebedden, mieren en duizendpootjes. Als ik iets zie dan vis ik het eruit.

Ik heb wel eens een zak ingevroren en in de magnetron gedaan maar ik merk werkelijk weinig verschil.

Ik heb overigens gisteren in het Renkums beekdal een mooie zak hout gehaald. Er was een eik omgezaagd waarbij de kern aan het rotten was. Ik kon met mijn handen de hele kern leeghalen waarbij het hout leek op een soort modder/stront achtige substantie zo ver was het rot. Perfect spul dus!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
pdbplant
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 11:43

Bericht door pdbplant »

Bedankt jongens.
Mijn eerste larven moeten nog komen.
Ben me alvast aan het voorbereiden.
Zal het toch proberen uit voorzorg.
In de vriezer is nog wel ruimte.
Plaats reactie