Blad bewaren in de tuin

Wat geef jij je kevers te eten?
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Blad bewaren in de tuin

Bericht door Joris »

Hee lui,

Ik zou graag een nieuwe keversoorten in huis nemen, en ik zat aan MTU’s te denken. Mede omdat deze op blad gekweekt kunnen worden. Vandaar de post.

Ik heb hier zelf al een heel aantal P. muelleri. Die eten
behoorlijk wat geld aan flake soil, en zij en hun substraat nemen ook behoorlijk wat ruimte in inmiddels. Nou heb ik nog ruimte voor meer keverbakjes maar zou ik graag een substraat hebben dat ik in een ton in de tuin oid kan bewaren.

Is dat haalbaar? Blad gaan verzamelen, dat in een vat in de tuin bewaren en daar evt het gebruikte flake soil aan toe voegen? Heb ik naast een vat nog iets nodig?

Ik hoor het graag. Bedankt voor de hulp!
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Volgens mij moet dat lukken.
Heb filmpjes gezien met vuilniszakken in de tuin.
Ventilatie is denk ik wel een pre, maar wel zo dat er geen ongedierte kan huisvesten.

Gebruikte FS toevoegen zie ik voor als voeding geen waarde.
Je kunt het wel doen voor in de kweekbox.
De imago's eten toch wat anders.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik heb nu 4 vuilniszakken in de schuur staan, waar ik hópelijk de winter mee doorkom (maar zo niet dan vind iknog welblad hoor, die winters van tegenwoordig mogen geen naam meer hebben ;)) ik heb tot nu toe de meeste ervaring met MTU, en met hummus/bladafval alleen gaat het prima.
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Ik heb nu 3 bakken van 45 ltr met fijngemalen gedroogd blag/humus staan. Daar komen wij de winter mee door.
Wij hebben Xylotrupes, Dicronorrhina's, Chlorocala's en MTU'S die het daar uitstekend mee kunnen vinden.
Nu is echt ideaal om een voorraadje op te bouwen
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Mooi, bedankt!

Mijn Duits is niet zo geweldig dus meer dan het landschap waarderen kan ik niet met die video :lol:
Maar als ik het goed herinner was het juist een van zijn video’s waarin hij zei dat flake soil dat je over houdt na een stag beetle kweek goed te gebruiken is voor Dynastinae en Cetoniinae, omdat het dan verder afgebroken en beter beschikbaar voor ze zou zijn. Denk je dat het kwaad zou kunnen als ik het door het blad doe?

Ik zal in ieder geval binnenkort maar eens goed blad gaan zoeken!
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Ik heb dan zelf de neiging om gelijk een grote bak te nemen maar deze is niet erg ongedierte-bestendig. Wat voor iets zouden jullie aanbevelen? Ik heb geen schuur dus losse vuilniszakken kan ik helaas niet doen.
Bijlagen
C196361B-3EF4-493F-ACBA-23D9BF50B89F.jpeg
C196361B-3EF4-493F-ACBA-23D9BF50B89F.jpeg (82.85 KiB) 158 keer bekeken
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Dat is een compostvat lijkt wel.
Het nadeel daarvan is dat het toegangelijk is voor ongedierte zoals wormen.
Zou dan toch voor 1 of 2 regentonnen gaan.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Flake soil en blad gaan goed samen. Ik meng regelmatig wat blad door flake soil voordat ik het aan de larven geef. De meeste soorten doen het daar goed op.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Dat was een compostvat inderdaad.

Oké top, dan weet ik wat ik ga doen. Blij dat ik ook een nut heb voor het gebruikte substraat dan. Bedankt!
Plaats reactie