Eikenblad humus en witrot

Wat geef jij je kevers te eten?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Nee, ik heb inderdaad geen Lucanus Cervus Cervus. Maar wel een aantal andere soorten vliegende vliegende herten. Ewoud heeft gelijk, er zijn er natuurlijk meer. Volgens mij wel zo'n 1000... Dus geen paniek! :lol:

Ik heb onder andere Phalacrognatus Muerelli, Prosopocoilus Giraffe Keisukei en Lamprina Aldolphinae.
Van die laatste twee zal ik een fotootje bijvoegen.
Bijlagen
Ruim 10 cm...
Ruim 10 cm...
Mooi hè?! :)
Mooi hè?! :)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Ben,

Gave kevers man! Volgende keer mag je ze beste uitlenen voor de stand op Vivarium :D , dan kunnen de bezoekers er ook van genieten.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Woooow wat een prachtige beesten Mr B !!!!

En je zult verbaasd staan... Het zou niet de eerste keer zijn :cry:
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die het risico nemen en toch vliegende herten houden. Ze zijn echt prachtig! Zou ze graag eens in het echt (in het wild welteverstaan!) willen zien.

Maar om even op te topic terug te komen, ik heb nog wel wat vragen die ik wil stellen;

1. Er worden bij ons in de buurt momenteel een aantal bomen (iepen) gekapt en de takken worden versnipperd. Is dit bruikbaar voor larven die hout eten? Ik kan mij zo voorstellen dat wanneer ik de snippers en takken een tijd laat liggen ze vanzelf dusdanig zacht worden dat ze als voedsel kunnen dienen. Ook denk ik dat de takken kunnen fungeren voor kevertjes die graag hun eitjes leggen in hout... Iemand ervaring?

2. Voortbordurend op het vorige punt; zijn er mensen die een goed bos kennen waar voldoende humus en hout te vinden is? Ik moet sowieso een eind rijden naar het bos, maar bij de bossen die het dichtste in de buurt zijn wordt het steeds lastiger om met de auto in de buurt te komen. Parkeerplaatsen worden verplaatst of zijn vaak vol... Dus tips voor mooie bosjes elders in het land zijn meer dan welkom!

Wat betreft mijn kevers; als ik volgend jaar weer over zulke mooie kevers beschik zal ik er een aantal meenemen naar het Vivarium. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Hansje Pansje schreef: di 21 nov 2017, 21:03 Arnaud je kunt ook altijd gemalen zijderups aan je substraat kunnen toevoegen ;)
Doe ik ook! Het is wel dat het nogal eens wat schimmel opleverd.....
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Toevallig vandaag even naar mijn favoriete humus bos geweest omdat ik er na Vivarium helemaal doorheen was. Ik moet er een dik uur voor rijden. Het is wel een uitgestrekt bosgebied op de utrechtse heuvelrug waar er naast humus ook hout te vinden is maar wel met de nodige moeite. Kost veeltijd. Dus vandag ook snel even 9 vuilniszakken volgeladen en zaterdag nog een keer terug.
Met Iepen heb ik totaal geen ervaring of uberhaupt referenties. Ik hoop dat je een proefkweek op kunt/wilt zetten en ons daarvan op de hoogte wilt houden.
Plaats reactie