Kinshi

Wat geef jij je kevers te eten?
RitaG
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 20:04

Kinshi

Bericht door RitaG »

Ik heb zitten zoeken...bij homegreen.nl verkopen ze bv oa.1 kg houtmeel met grijze oesterzwam sporen. Is dit eigenlijk niet
hetzelfde als kinshi? Dit kost 9.90 per kg, ik weet niet wat kinshi kost maar dit valt wel mee denk ik. En je hebt ook nog paddestoelen om te eten. Het zijn kweekzakken.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Interessant Rita,

Ikzelf heb mij nog niet zo verdiept in kinchi.
Dus ben benieuwd naar de antwoorden. :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik denk dat Bahamut en Titus daar iets meer van op de hoogte zijn dan ik. Welk houtsoort word er gebruikt ?
RitaG
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 20:04

Bericht door RitaG »

De losse zakken houtmeel is beuken dus neem ik aan dat de geënte zakken dat ook zijn.
RitaG
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 20:04

Bericht door RitaG »

Ze hebben ook 3 kg hout meel voor 19.90
RitaG
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 20:04

Bericht door RitaG »

Hoi allemaal
Ik heb vandaag baaltjes Kinshi gehaald in Amsterdam. Hier zit mycophilia die vraagt voor 5 baaltjes 40 euro.
Hij is bekend bij moderator Peter. Hij gaat proberen als er belangstelling is, kweekflessen te bestellen en die
Met Kinshi te leveren, dus gevuld en klaar voor gebruik. Deze flessen hebben een af te sluiten deksel maar open
Voor lucht. Laat mij maar weten of jullie er belangstelling voor hebben.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

ik heb nog een aantal 0,5l flessen met Kinshi (12). Eenmaal ze volledig doorgroeit waren, heb ik ze buiten onder een afdak gezet en zolang de temperatuur buiten voldoende koud zijn kan ik ze zo ideaal bewaren. Maar als het nu terug warmer wordt, moet ik er wel iets mee gaan doen. Als er dus iemand larven van een of andere Lucanidae wil verkopen of iemand dringend kinshi bottles nodig heeft. Er zit beuk in met oesterzwam geënt.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ik heb ondertussen al enkele keren kinshi gemaakt en gezien er enkele mensen naar vroegen, zal ik hier een paar ervaringen posten zelf heb ik vooral ideeën opgedaan via de video's van Daniel Ambuhl.

Wat moet je weten :
Met kinshi willen we massief hout aangetast door mycelium vervangen door een artificiëler substraat omdat we er meer controle over hebben (kwaliteit, eenvormigheid), het voor bepaalde soorten betere resultaten oplevert en omdat je de larve ziet verpoppen wat bij sommige Lucanidae heel belangrijk is. We kiezen een houtsoort en schimmel die bij elkaar passen en ook geschikt zijn voor de beoogde kever. Dus bv. Beuk, oesterzwam (voorkeur Pleurotus pulmonarius) en Phalacrognathus muelleri.

Methode 1:
Kinshi kopen
Simpel, snel en eenvoudig
Bijna alle leveranciers van mycelium (mycelia.be of mycobois) verkopen ook oesterzwam op zagemeel. Belangrijk is om de houtsoort na te vragen en het aandeel stro en andere producten die ze erin doen. Ze gebruiken steeds stro om het materiaal luchtiger te maken. Hoe meer lucht, hoe sneller het mycelium groeit en zwammen gaat produceren. Voor ons dus een nadeel, en ook niet echt het voedsel dat je voor de kevers in gedachten hebt. Mijn eerste P muelleri heb ik er wel op gekweekt zonder problemen. Verder zit er ook graan in omdat het met graanbroed is geënt, geen probleem want graan/bloem is een voedingssupplement voor de kevers. Belangrijk is om dit materiaal zo hard mogelijk aan te drukken om massief hout te imiteren.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Methode 2:
Kinshi herstart
Hoeft niet supersteriel te zijn, gaat snel (4 weken) en is eenvoudig.
Doe 2,5 kg beuk zagemeel (hoe fijner hoe beter) in kookpot of propere bak, doe er 3l kokend water met 2,5g glutamine overheen. Dek af en wacht tot 25 graden Celsius. Meng er dan 1 l graanbroed bij (P pulmonarius) en doe in flessen of zakken. Ik gebruik hiervoor 5l flessen. Gebruik propere handschoenen of lepel om besmetting met bacteriën en schimmel te vermijden. Dek de flessen af met een wattendoekje (om te ontschminken) zodat het mycelium kan ademen. In de zipbags snij ik een gat en plak er dan wattendoekje over. Hoe luchtiger, hoe sneller de groei. Eenmaal er vruchtlichamen beginnen vormen is het klaar voor gebruik. Eventueel koud plaatsen om langer te bewaren. Bij gebruik opnieuw samendrukken, zoals hierboven. Glutaminezuur kocht ik bij de apotheek maar heb nu wel een voorraad voor het leven, dus ik kan wat doorverkopen. Niet duur en zonder werkt het ook.

Methode 3: het echte werk volgt vanavond.
Bijlagen
Deze heb ik laten bloeien,  heerlijke oesterzwammen
Deze heb ik laten bloeien, heerlijke oesterzwammen
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Methode 3:
Steriel werken, trage groei (maanden) maar hoge kwaliteit.

2,5kg zagemeel van beuk + 250g bloem, 3l kokend water met 2,5g glutamine erover. Afdekken met deksel. Zo Steriel mogelijk overbrengen in petflessen via trechter, telkens goed aandrukken met steel van houten lepel. Je kan petflessen gebruiken van 0,5 tot 2l naar gelang de grootte van de larve. Flessen met grote dop (fruitsap) zijn handiger om te vullen. Goed afsluiten en dan in vaatwasser op 90 Celsius (kookpotten programma) om helemaal Steriel te maken. Je mag ze niet koken in een pot want dan ploffen ze. Door de hoge temperatuur krimpt de fles en wordt hout zeer hard. Na afkoelen, snel opendraaien, theelepel graanbroed erin, licht aandrukken, wattendoekje erover en dop met 2 verluchtingsgaten. Deze laatste stap moet 100% Steriel zijn dus handschoenen en ontsmette of meegekookte materialen gebruiken. Ik zal nog een foto posten. Ik heb nu ook testjes gedaan met 6 en 20% eik, mycelium groeit evengoed maar wat zullen de larven ervan vinden?
Plaats reactie