enkel bladeren

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

enkel bladeren

Bericht door Arnwald »

Heefd iemand ooit gemalen bladeren vergeleken met boshumus. Ik heb er in ieder geval goede resultaten mee. Probleem is dat het verzamelen van boshumus (althans in Vlaanderen) verboden is door het bosdecreet zelfs bij toestemming van de eigenaar. Dus gebruik ik liever bladeren die in parken en lanen bijeengeveegd worden en als afval afgevoerd worden. Bij een park bij mij in de buurt ligt er in ieder geval een heuse voorraad (meer dan 20m) aan bladeren. Ze zijn reeds gemalen en bestaan hoofdzakelijk uit Amerikaanse eik, er zit ook geen plastiek of steentjes tussen, ideaal uitgangsmateriaal lijkt me. Er zit wel geen hout of takjes tussen wat bij boshumus wel het geval is. Eudicella en Pachnoda kweek ik gewoon op dit materiaal, bij MTU en Trypoxylus dichotomus meng ik er wel hout doorheen. Ik merk alleen dat de gemalen bladeren veel vochtiger blijft dan de boshumus waardoor de verpopping mogelijks moeilijker verloopt. Heeft iemand dezelfde ervaring. Ik leg de poppen nu op het substraat wat wel betere resultaten geeft.
Bijlagen
IMG_7225.JPG
IMG_7223.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Arno,

Dit is een hoop om van te smullen! Ik gebruik de laatste jaren ook blad, aangezien dat gemakkelijker te krijgen is en redelijk snel kan uitdrogen. Dan goed vermalen en het is dan goed houdbaar. Boshumus, wat ik eerst gebruikte, droogde langzamer uit en was dus beperkt houdbaar. De resultaten voor de kweek zijn vergelijkbaar, dus het maakt niet uit wat je gebruikt. Droog blad is alleen gemakkelijker te bewaren en dat heeft voor mij dus de voorkeur. Hoop dat dit helpt.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik deed niet anders dan blad gebruiken.
Vuilniszakken vol verzamelen en met een bladblazer/zuiger versnipperen
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Leggen ze hierin ook hun eieren?
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Voor een beperkt aantal soorten kan je inderdaad gemalen bladeren gebruiken.

Echter voor een succesvolle eiafleg heb je toch wat "grond" nodig, een neutrale potgrond of wat oudere boshumus.

Zelf leg ik elke herfst/winter een reuze stapel bladeren aan (niet gemalen) in een hoekje van de tuin.
De buurt is het al gewoon me te zien rondhobbelen met kruiwagens vol beuk/eik blad van de straatkant. :lol:
Die laat ik het ganse jaar liggen. In regen en wind.

De bladeren van vorig jaar, half vermolmd en meestal vol met mycelium en bodemleven,
gaan in de schredder en dat substraat gebruik ik dan voor pachnoda's en dergelijke.

Arno, profiteer van het werk van de tuinmannen en leg je een voorraadje aan.
Te goed om te laten liggen !
An inordinate fondness of beetles.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

thanh2468 schreef:Leggen ze hierin ook hun eieren?
Ik gebruikte dit alleen voor de larvenboxen, niet voor de eiafzet
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Net als Harald gebruik ik het ook voor de larven. Dat was ook waar Arno om vroeg. Eiafzet gaat over imago's en niet over larven. Voor eiafzetting is het te luchtig en droogt dus te snel uit. Daarvoor kan je beter substraat gebruiken dat minder snel uitdroogt.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

ik heb al een big back (1000l) gevuld in de tuin staan. De vorige had ik maar half gevuld en daar kwam ik dus niet mee toe. Ik heb er dus ook geen enkel probleem mee maar ik merk wel dat je bladsubstraat bijna nooit moet bevochtigen omdat het vochtig blijft terwijl ik de ervaring heb dat je bossubstraat met veel takjes erin regelmatig moet bevochtigen. Hebben jullie die ervaring ook? Op zich is dat geen probleem aleen bij het verpoppen is mijn substraat toch meestal iets te vochtig en heb ze al veel poppen verloren. Misschien zijn er andere oorzaken die meespelen. Titus, droog jij dat substraat uit zoals Pim aangeeft? Bij mij staat dat inderdaad ook in weer en wind.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hele bruine rotte bladeren kunnen effectief wel dienst doen als substraat, maar ik vermaal dit meestal nog eens goed en dan lijkt het al wat meer op humus in een vroeg stadium.

Echter, om hun popkamers/cocons te kunnen bouwen, hebben larven naast pure humus ook nog andere materialen nodig zoals takjes, stengels, houtstukjes... Anders is de cocon/popkamer erg broos en kan deze mettertijd ineenstorten/breken. Daarom dat een mooie verzameling aan allerlei plantaardig rottend/vermolmd materiaal beter is voor de larven (larven van de meeste soorten gaan ook gewoonlijk op zoek naar een iets droger gedeelte in het substraat om hun popkamer/cocon te bouwen - dit draagt bij aan de stevigheid ervan).

Ik zou eerlijk gezegd wel afraden om bladeren en hout uit parken/lanen andere openbare plaatsen te gaan aanwenden om keverlarven mee te voederen.

Dit zijn te druk bezochte plaatsen en de kans dat er menselijk afval in ligt is erg groot (dit kan gaan van gewoon sluikstortafval tot honden@@@@, vooral in Vlaanderen), iets waar onze keverlarven heel gevoelig voor zijn.

Het bosdecreet zegt inderdaad dat men geen boshumus in Vlaanderen mag verzamelen, maar voor onze zeer beperkte hobby zou ik zeker durven een uitzondering maken (ook omdat men op het gebied van natuurbehoud en bosbeheer hier erg incompetent is). Feit is: als men als particulier al geen portie humus in een bos meer mag verzamelen, dan is er gewoon veel te weinig bos (en dit klopt nog ook!).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ik moet inderdaad weer een voorraadje bladeren gaan aanleggen. Ik weet waar mijn materiaal vandaan komt, het wordt machinaal opgeveegd op voetbalterreinen, daar komen geen honden. Ik heb er ook nog geen afval in gevonden. Nu ik wat meer voorraad in de tuin heb, laat ik de bladeren ook een jaar liggen in de tuin en vermeng dat met houtsnippers.

Humus inzamelen in het bos geft misschien weinig ecologische schade. Inzamelen van hout in bos is wel een ander verhaal. Dat heeft wel een zekere impact op de soorten die daar van leven. Dan toch liever een vliegend hert in het bos. Ik denk ook dat een boswachter je ook niet zomaar zal laten vertrekken met je auto vol dood hout en humus, als hij je tegenkomt.
Plaats reactie