voeding kevers

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
figarobrownie64
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:34

voeding kevers

Bericht door figarobrownie64 »

hoi ik ben sinds 2 weken bezig met de hobby kevers
heb een vraagje ik heb humus van eik en humus van beuk door elkaar gemengt met daar door rot wit hout
dat heb ik in de larven opkweek bakjes gedaan . is dat goed of moet ik het anders doen en hoeveel moet ik het sproeien voor het vochtig te houden om de hoeveel tijd .? en moeten de larven nog iets anders hebben als voeding ik heb larven van de mecynorhina torquate ugandensis (bleu)
en deze week krijg ik nog larven van iemand de cyprolais hornimanni hoop dat iemand mij kan uitleggen
groet figarobrownie64
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag FigaroBrowie, leuk dat je aan de kever hobby begonnen bent ! Het bladhumus van de eik en beuk is prima en het rotte without ook. Je kunt het hout door het humus mixen maar je kunt er ook onderin de bak een laag van maken. Sproeien in larvenbakken is niet echt de bedoeling. Daar kun je een hoop schade mee aanrichten als beginnende hobbyist. Het leren aanvoelen wat het substraat doet is een kwestie van ervaring en dat komt meestal in de loop van de tijd. De opmerking is dus niet betuttelend bedoelt maar het substraat is denk ik de grootste valkuil als je net begint. Het substraat moet een beetje de vochtigheid/klamheid hebben van een net open getrokken zak potgrond. Niet nat maar als je het in je vuist aanknijpt dan mag er net wat vocht tussen je vingers komen maar beslist niet druppelen. Is het te vochtig dan kan je larf gaan schimmelen of zijn weerstand kan zo verzwakken dat hij ineens vatbaar word voor allerlei dingen. Is je substraat daarin tegen te droog dan kan de larf een verstopping krijgen en daaraan dood gaan. Afhankelijk hoe groot je opkweek bakjes zijn moet je het substraat gewoon om de 2 a 3 maanden verschonen of eerder zodra je ziet dat het merendeel van het substraat uit drolletjes (frass) bestaat. Vergeet ook niet om een paar verluchtings gaatjes in de bakjes te maken, niet teveel anders droogt het substraat te snel uit. Het handigst is om dat aan de zijkant te doen net onder het deksel, mocht je je bakken gaan opstapelen dan blijven de gaatjes altijd vrij. De Mecynorhina larven kun je bijvoeren met gemalen zijderups (wat de koi's eten). Hierin zit exra veel bouwstoffen die je larf goed laat groeien. Welk stadium zijn je larven ? En heb je ze allemaal bij elkaar of per stuk in een bak ?
figarobrownie64
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:34

Bericht door figarobrownie64 »

hoi hansje
ik heb de larven allemaal in aparte bakjes het zijn L3 larven van de mecynorhina torquate ugandensis bleu
en cyprolais hornimanni larven in bakjes van 1 liter inhoud als ze verpoppen als cocon moet ik ze dan ook in dat bakje laten zitten tot er een kever uit komt ? vind die grote goliantus kever erg mooi maar ook duur en moeilijk kweken las ik ik hoop dat het me gaat lukken dat ik kevers krijg uit mijn larven heel erg bedankt voor de uitleg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Henri,

Cyprolais hornimani hoef je echt niet apart op te kweken. Daarvan kunnen er probleemloos 20 in een bak van rond de 10 liter. Als ze voldoende te eten hebben, zullen ze daar prima in opgroeien en verpoppen. Actief op zoek gaan naar cocons kan, maar hoeft niet. De kans is namelijk aanwezig dat je per ongeluk een cocon stuk maakt en dan overleeft de larve het vaak niet. Mocht je het substraat in de bak verschonen en een cocon tegenkomen dan kun je deze voorzichtig in een apart bakje met een dun laagje substraat leggen om daar rustig in verder te ontwikkelen.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Je kunt de poppen verwijderen als je er meer 'kijk' op ze wilt hebben, je kunt ze ook laten zitten en gewoon wachten tot ze uitkomen.
Dat laatste heeft in elk geval mijn voorkeur,
omdat je je larven/poppen niet onnodig verstoord.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De kleinere soorten kunnen wel bij elkaar ja. De poppen zou ik zeker nooit uit de cocon halen. De cocons van de Cyprolais kun je prima apart leggen hoor. Als ze in de bak blijven liggen worden ze immers ook verstoord doordat de overige larven het substraat laten bewegen en de losse cocons dus ook mee bewegen / draaien. De cocons van de kleine soorten die gemakkelijk in de kweek zijn hoef je niet open te maken. Bij de Mecynorhina vind ik persoonlijk wel een toegevoegde waarde om een spiekgaatje te hebben. Zo heb je veel meer zicht op eventuele problemen die kunnen ontstaan en kun je dus tijdig ingrijpen. Zolang je de cocon in het substraat laat liggen en het kijkgaatje tussen je controle momenten afdekt geeft dit naar mij idee niet echt noemenswaardige stress.
Plaats reactie