Beetle jelly?

Wat geef jij je kevers te eten?
Slowburn
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 19:28

Beetle jelly?

Bericht door Slowburn »

Wat is nou precies beetle jelly?
Ik dacht eerst dat het een soort toetje was voor kinderen :P

Maar dat is het dus niet.

Wat is het wel?
En waar is het goed voor?
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Het zijn kuipjes met een soort pudding erin die de kevers eten.
Het bevat alle voedingsstoffen die ze nodig hebben en veel kwekers gebruiken dit liever omdat er ook geen fruitvliegen op af komen.

Ikzelf gebruik het ook :)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Slowburn
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 19:28

Bericht door Slowburn »

Ah oke handig! :D
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Zeker :D
Het is alles wat je nodig heb voor ze en afentoe krijgen ze ook wat extra's zoals vers fruit en groente.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zoals al gezegd is, het is een kuipje met eten voor de kevers. Het bevat naast voedingstoffen ook vocht wat beide goed is voor de kever. Op zich gaan kevers nadat ze uit hun cocon gekropen zijn niet veel meer groeien, maar door het eten blijven ze actief wat de eiproductie aanzienlijk verhoogt.
Sommige mensen zetten de cupjes op een stuk hout zodat ze niet omvallen / onder gegraven worden.

Verder heb je verschillende smaken jelly, aardbei, honing, banaan, wit(?)
Ikzelf heb de witte soort en mijn ervaring is dat Pachnoda Marginata's er niet zo dol op zijn, Eudicella's wel en Ugandensis ook. De effecten kunnen dus verschillen per soort (en wellicht ook per smaak).

Ik voeder naast de cups ook gewoon banaan, appel, doperwten, hondenbrokken, mandarijn en andere fruit. Dit omdat ik zeker wil zijn dat mijn kevers en larven alle stoffen krijgen die nodig is. Daarnaast schijnt de kleur van sommige dieren (ik weet dat dit bij guppy's voorkomt) afhankelijk te zijn van de variëteit van hun voedsel.
De cups zijn wel erg handig om van je fruitvliegjes af te komen. Na een dag of wat enkel cups te hebben gegeven heb je een stuk minder last van de vliegjes.

Pim bied op zijn website jellycups aan in combinatie met cuphouder www.keverskweken.nl

update ik heb dit topic verplaatst naar voeding omdat dit mij een geschiktere plek leek.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Slowburn
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 19:28

Bericht door Slowburn »

Oké dankje voor de tips en informatie! :D
Fred
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 22:19

Bericht door Fred »

Ik kom tegenwoordig cupjes tegen waar niet speciaal een diergroep op staat. Mijn vraag hier uit is. Wat is het verschil tussen al die cups en de kever cups?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat het verschil zal zijn maar ik kan mij goed voorstellen dat er verschil in zit als hij bijvoorbeeld voor reptielen is gemaakt. Denk dat die behoefte hebben aan andere ingredienten en of verhouding van samenstelling. De jellie's worden overigens gemaakt in fabrieken die jellie's voor menselijke consumptie produceren. In America is jellie een ongelofelijk populair toetje !
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

...en uiteraad kan je ze hier ook vinden; www.beetlejelly.eu :roll:
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bij mijn weten eten reptielen ook de jellies die wij aan kevers geven. Meerdere malen heb ik jellies aan reptielenhouders verkocht. Ze verzekerden me dat hun dieren er van smullen. De jellies die ik momenteel heb zijn trouwens ook zonder labeltje met kevers er op. Een vorige batch had wel kevers op het etiket staan, maar het is dezelfde jelly. Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat er reptielenjelly bestaat, maar ben er na onderzoek op internet niet achtergekomen of het een andere samenstelling heeft.
Plaats reactie