Blauwrot hout?

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Blauwrot hout?

Bericht door bas »

Laatst kwam ik tijdens het zoeken naar witrot hout een rotte eikentak tegen die niet alleen wit maar ook blauw was van binnen. En dan niet een beetje blauw, nee, smurfenblauw! Het is de eerste keer dat ik dat tegenkom en ik vroeg me af of of iemand me kan vertellen wat het is? Is het een schimmel? Is het een blauwalg? Ik ben erg benieuwd.

Verder heb ik een litertje voor 200 aan gemalen hout kunnen draaien want ik kwam complete witrotte boomstammen tegen. Ik kan de komende maanden dus weer vooruit :)
Bijlagen
photo 1-8.JPG
photo 3-1.JPG
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Donders dat is een mooie vracht! ook nog nooit gezien dat blauw :roll:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:shock: Zoooo dan dat is het betere werk ! Dat ziet er professioneel uit meneer !
Ja blauw, rood, paars en oranje kom je zo af en toe tegen. Geen idee wat het is maar dat zal Harold vast wel weten. Volgens mij is dat blauw tijdelijk totdat het grijs word maar ik doe ook maar een gooi.
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Zo daar kan je nog eens mee voor de dag komen :D
De kleur blauw in het hout is erg interessant ,lees even mee..
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zo'n goede vracht haal ik bij lange na niet altijd hoor! Een tijd geleden is het bos bij mij achter de achtertuin flink uitgedund. Destijds zijn een hoop eikenbomen tegen de vlakte gegaan en de dunne exemplaren beginnen nu zacht genoeg te worden om te vermalen. De komende jaren zit ik dus niet om hout verlegen :D

Zelfs de dikke boomstammen met een diameter van zo'n 20 cm kon ik voor een groot deel met de hand kapot breken. De hardere stukken een keertje met de bijl klieven en door de hakselaar heen. Meestal maal ik door totdat de bak vol is en dan haal ik het er nog een keer of 3, 4 doorheen zodat het lekker fijn is. Deze keer heb ik 4 bakken gedraaid en de kruiwagen is nog altijd halfvol :P

Omdat ik er niet zeker over was heb ik het blauwe hout laten liggen. Maar nu ben ik toch best nieuwsgierig wat het geweest is.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Groen eten ze ook en ze worden er niet ziek van bij mij ;) (maar het kunnen ook gewoon groene algen zijn :? )
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Er bestaat een koper-groen / blauwe berkenzwam.

Chlorociboria aeruginascens

Ook te vinden op eik.
Maar echt "blauw" heb ik ze nog niet gezien.

Leuk als je zo een kruiwagen uit het bos kunt halen...
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Die heeft inderdaad dezelfde smurfenkleur. Ik zal morgen het stuk hout eens gaan zoeken en kijken of ik wat meer sporen van de schimmel kan vinden. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het om een blauwalg gaat omdat het alleen in de binnenkant van de tak zat en het omringende hout gewoon wit was.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik vind deze kleur ook soms terug tussen mijn houtstukken.
Ik sorteer ze er wel zoveel mogelijk uit (ik breek de "goede" stukken er af), maar waarschijnlijk zal dit geen kwaad kunnen...
Plaats reactie