Wit rot hout

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Wit rot hout

Bericht door Hansje Pansje »

Hier een paar foto's van de boom die ik afgelopen zondag heb geoogst. Hier kun je goed zien wat er met rot wit hout en witte schimmels bedoeling wordt. Het hout was klam en direct substraat klaar. Het is in dit geval een berk, die staan niet als super voedzaam te boek maar ik heb er diverse mooie resultaten mee behaald in het verleden. Oa waren de Mecynorhina polyphemus confluens en Mecynorhina torquata ugandensis met grote hoorn hier het resultaat van.
Zo lag hij erbij
Zo lag hij erbij
_13_46_53_Pro.jpg[/attachment]
Goedgekeurd ! Trek het er zo uit.
Goedgekeurd ! Trek het er zo uit.
En toen was hij leeg en de vuilniszakken vol !
En toen was hij leeg en de vuilniszakken vol !
Bijlagen
Schimmel is aanwezig.
Schimmel is aanwezig.
Stukje open snijden en kijken of hij geschikt is
Stukje open snijden en kijken of hij geschikt is
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wauw! Zo'n jackpot hoop ik ook eens te vinden. Dat is toch net wat gemakkelijker dan uren lang dode eikentakken door de tuinhakselaar halen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gaaf staaltje zoektocht. Goed gevonden zeg.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Goed dat je dit zegt! Ik ben altijd een beetje huiverig als ik enkelt maar berk vind maar dat is dus geen probleem!:) mooie vangst!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik vind het geen probleem, de larven ook niet maar je zal ongetwijfeld van andere kwekers en hobbyisten te horen krijgen dat het te arm is. Proberen/meten/weten ! Ik kan binnenkort wel een proef opstelling maken met 2 soorten hout en 2 aparte bakken larven.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Het hout ziet er mooi uit, maar inderdaad, het is Berk... Ik ben wel benieuwd naar die proef. Ik ontwijk Berk altijd, vanwege de negatieve verhalen die de ronde doen en mijn eigen negatieve ervaringen. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. Berk kan erg mooi rotten, zoals jou voorbeeld laat zien. Het ziet eruit als een heel mooi stuk hout!!!! Kan bijna niet slecht zijn.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Berk is niet slecht voor alle keversoorten hoor. Voor minder kieskeurige soorten zoals degene die je vermeldt is berk nog wel geschikt (Mecynorhina polyphemus confluens, M. torquata ugandensis, ook vele andere Cetonidae...; bij Dynastidae is het andersom, dan heb je misschien slechts Trypoxylus dichotomus ssp. en Xylotrupes sp. waarvan de larven berk nog wel aanvaarden... De meeste grotere soorten zoals Dynastes hercules ssp. en Megasoma sp. doen het er niet zo goed op).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Vandaar ik er met die soorten goede resultaten heb geboekt.. Bedankt voor je reactie Tom, het schept duidelijkheid in dit onderwerp :-) en zo blijf ik leren !
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier een foto van de Mecynorhina polyphemus confluens die 2 jaar geleden ook op berk zat.
Bijlagen
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhina polyphemus confluens
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Das niet slecht he :D. Dat werkt dus prima voor deze soort! Gokje: 6,2 cm?
Plaats reactie