Substraat maken

Wat geef jij je kevers te eten?
rejoen
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 13:20

Substraat maken

Bericht door rejoen »

Hoi Allemaal

Ik ben best nog wel noob op het gebied van kevers en heb geprobeerd om mijn vraag op het forum te vinden. Helaas kwam ik toch nog niet geheel op een duidelijk antwoord (kon niets vinden met de zoekfunctie) dus vandaar dat ik een nieuw topic start.

Hoe maak je goed substraat voor je larven?


Ik lees namelijk verschillende zaken: Er moet humus in zitten, bladeren (liefst eiken of beuken) en soms hout (met witrot).
Nu begrijp ik dat de mengvorm per soort larve verschilt. Mijn gedachtegang voor deze vraag komt uit de volgende vragen:
Humus bestaat (grotendeels) uit verrotte bladeren, kan je daarom de bladeren achterwege laten in je substraat?
Is humus de basis die je aanvult met bladeren en hout? Of gebruik je alleen humus als je voldoende kan vinden?
Voeg je dus alleen hout/bladeren toe als de soort hier om vraagt, of is dit goed voor alle soorten?

Ik word nl een beetje in verwarring gebracht door de terminologie uit de caresheets bv:
Substraat larven: 80 % fijn blad substraat (eiken, beuken) (Is dit nu humus?)

En is het handig om je substraat af te dekken met hele bladeren om verdamping te voorkomen?

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen stellen ;)

Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Jeroen,

Humus is de laag verkruimeld blad die je in het bos direct onder de intacte bladeren vindt. Je kan dat dus ook zelf maken door blad fijn te malen. Daarom ontstaat er verwarring tussen blad en humus. Hopelijk heb je hier iets aan.

Pim
rejoen
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 13:20

Bericht door rejoen »

Hoi pim

Dank je wel voor je antwoord, het is idd wat verwarrend. Ik vroeg mij al af of ik wat verkeerd had begrepen want veel mensen praten over het vermalen van bladeren. Ik heb genoeg humus kunnen vinden dus ik hoef dit niet te doen. Ik neem aan dat men gaat vermalen als er niet genoeg humus te vinden is?

Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Ik gooi er altijd versnipperd blad door als ik niet genoeg humus heb, ik ben denk ik ook niet de enige en mijn larven doen het goed.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bladsubstraat = humus + verrotte bladeren erdoor.

Uiteindelijk is humus zowat het basiselement voor de larven (vnl. voor Cetonidae, de meeste Dynastidae hebben eerder minstens 50% witrot hout nodig in het substraat), maar de bladermoes die je er net boven vindt (degene die helemaal doorgroeid zijn met schimmels (wit mycelium) is ook heel adequaat.
rejoen
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 13:20

Bericht door rejoen »

Bedankt voor deze antwoorden. Ik begrijp het nu een stuk beter :) .
Hetgeen wat ik gevonden heb in het bos is zeker wel humus. Ik heb dit gevonden naar aanleiding van de aanwijzingen op het forum. Ik zal nog wat fijngehakte bladeren toevoegen voor wat vulling, maar niet al teveel want ik heb ruim voldoende.
Is het eigenlijk verstandig om nu een voorraad aan te leggen voor als ik het substraat straks moet vervangen? En zo ja hoe houd je de humus goed?
jonas
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 12:07

Bericht door jonas »

Humus bewaar je in sterke zakken, emmers, grote tonnen,... Naargelang je methode om het te stockeren, zal er veel of weinig vocht verdampen uit humus. Wanneer je humus wil gebruiken, zal je veel of weinig water moeten toevoegen.
Er zijn personen die aanraden om humus in de koelkast of diepvries te doen voor je het gebruikt. Daar zijn voor- en tegenstanders van; er staat hier op het forum wel wat geschreven daarover. Mijn idee daaromtrent is echter dat in humus talloze microorganismen leven die zorgen dat humus verder gecomposteerd wordt en dat deze humus in steeds kleinere partikels verdelen, wat zachter en goed opneembare humus oplevert voor de keverlarven. Ik koel dus nooit m'n substraat. Ik kan me dan wel voorstellen dat m'n substraat wat meer springstaartjes, pissebedjes, e.d. bevat dan substraat dat wel gekoeld is geweest.

Lees her en der op het forum en op het internet info die je kan vinden (eventueel ook in andere talen), gebruik wat gezond verstand, stel vragen en kevers kweken wordt toffer dan je ooit had gedacht! :)
rejoen
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 okt 2012, 13:20

Bericht door rejoen »

Hoi Jonas

Bedankt voor je reactie. Ik heb idd gelezen over het magnetronnen en/of invriezen van het substraat/humus. Ik was zelf niet van plan dit te gaan doen. Deels omdat ik mijn magnetron niet wil slopen en deels omdat ik van mening ben idd het evenwicht tussen gewenste en ongewenste beestjes dan ook niet verstoord wordt.
Ik heb deze vraag meer gesteld vanwege het rottingsproces en schimmels die al in het substraat/humus aanwezig zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je het nat bewaard dat dit proces doorgaat. Maar zoals ik jou antwoord begrijp maakt dat eigenlijk niet veel uit (omdat dit prima is voor de humus/substraat). Mijn plan is om een voorraad humus uit het bos te halen en deze in plastic bakken te bewaren.

Wat betreft dat het steeds toffer wordt heb je gelijk, ik ben nu al erg enthousiast en heb nog geen larve/kever in huis. :D
jonas
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 12:07

Bericht door jonas »

om even verder te gaan op de samenstelling van het substraat: ik lees hier en daar verschillende zaken daaromtrent.

Samengevat kom ik vooral deze info tegen: substraat van alle loofbomen is goed. Beuk en eik zou groter dieren opleveren. Bladhumus van beuk wordt afgeraden, hoewel witrot hout van beuk wel goed zou zijn. Percentage bladhumus en witrot hout verschilt wel naargelang keverfamilie die in het substraat zal opgroeien.

Omdat ik hier betrekkelijk weinig toegang heb tot eik en beuk; zou ik larven moeten kunnen opgroeien op substraat van enkel wilg, populier,..?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Jonas,

Veel hangt ook af van de soort kevers waarmee gekweekt wordt.

Als je Cetoninae bedoelt (rozenkevers) is wilg en populier mogelijk ok, maar bedoel je hiermee dat je een wilgen-populierenbos in de buurt hebt, of bedoel je het product van de typische verkaveling (populieren- en wilgenrijen langs wegen en/of waterlopen) e.d.? Indien het het laatste geval is, raad ik jou af om dit te gebruiken als substraat, daar dit "substraat" schadelijke chemicaliën kan bevatten (t.g.v. bemesting, pesticiden, allerlei afval enz.). Daarom is het beter als je een volwaardig bos in jouw buurt zou kunnen vinden (een recreatief park of domein is geen bos).

Voor Dynastinae zou ik dit zowiezo niet gebruiken.

Hoofdzakelijk zit het zo: Beuken/eikenbladsubstraat is het best (waar heb je trouwens gehoord dat beukenbladhumus slecht zou zijn???), gevolgd door mogelijk mengelingen van esdoorn, es, hazelaar (alles wat zowat een soort bruine humus uit loofbladeren kan vormen). Hetzelfde geldt voor het hout (eik/beuk allebest gevolgd door dezelfde bomen).
Populier en/of wilg zijn ietwat "armere" bomen (hun humus heeft geen hoge nutritieve waarde), maar normaal gezien kan dit wel werken.
Berk daarentegen is naar mijn ervaring zowat de slechtste keuze (een boom die op zurige zandige bodems groeit en ook zeer zuur humus en rot hout voortbrengt).

Voor Cetoninae volstaat humusubstraat alleen. Dynastinae daarentegen hebben een groot aandeel witrot hout nodig (vooral tijdens het L3 stadium, waarbij het aandeel minstens 50% mag zijn).

Mvg,
Tom
Plaats reactie