Hoe vernietig ik fruitvliegjes...

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Hoe vernietig ik fruitvliegjes...

Bericht door Mike »

Saerchy schreef:Het zijn kuipjes met een soort pudding erin die de kevers eten.
Het bevat alle voedingsstoffen die ze nodig hebben en veel kwekers gebruiken dit liever omdat er ook geen fruitvliegen op af komen.

Ikzelf gebruik het ook :)
:o Nee, mijn fruitvliegen smullen ook van cups... :cry: :shock:

De helft vrijlaten op je ouders kamer was ook geen goede optie.. en sja.. in mijn ogen kun je dan niets anders meer dan een voledig nieuwe bak maken met alles schoon fris en niet fruitig beginnen.

Iemand DE ULTIEME Oplossing ? :ugeek:

Mvg Mike
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

ik heb een aantal vleesetende planten naast me bak staan in hoop deze irritante beesten te verminderen
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

als je je bak een heel klein beetje opendoet voordat je kevers wakker worden kan je degene die in de buurt van de gleuf komen met de stofzuiger opzuigen :twisted:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ten eerste zijn het fruit vliegjes of fungus gnats van de Sciaridae familie.
Ze lijken veel op de fruitvlieg en leggen hun eieren (zo'n 200 per vrouw) in de bovenste vochtige laag humus / potgrond.
Na een dag of 4/6 komen de larven uit en voeden zich et plantenwortels, humus en ander organisch en verterend materiaal. Na 2 weken komen deze krengen uit en heb je er weer een zwerm bij.
Je kunt van die stroop achtig plakkende vliegen vangers ophangen (span er ook een paar horizontaal !), je kunt zo'n electrocuteer lamp mt paars licht ophangen, in de bakken de vliegen eruit zuigen die vliegen, opkweek bakken opslaan in dichte kussenslopen en of de verluchtings gaten met stof afplakken.
Vaak zie je dat deze larven/vliegjes in nieuwe zakken potgrond zitten en je ze zo in huis haalt, ook kan het al in nat humus uit het bos hebbe gezeten.
Ik hoop dat je ouders niet al te veel planten in huis hebben omdat die ook doelwit van de vliegjes zullen worden. Mijn ervaring is dat ze erg moeilijk uit te roeien zijn zolang er terraria staan met humus.
Zelf heb ik alle bovenstaande middelen in mn kamer om een yuitbraak te voorkomen. Het klopt overigens dat de vliegen in je jellie's zitten en als je goed kijkt kun je het waarschijnlijk zien krieoelen van de kleine witte larfjes.
Zelf heb ik nog geen ervaring met de Hypoaspis mijt maar die word in de planten wereld regelmatig ingezet om deze larven en ander ongewenste beestjes te verorberen. Weet niet wat het effect op je kever eitjes en larven zal zijn.
Ik zeg heel veel succes ermee.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ikzelf heb er ooit last van gehad. De stofzuiger en een zuigval werken beide erg goed.
De zuigval is een potje waar aan beide kanten een slangetje in zit. Op 1 van de slangetjes doe je gaas. Vervolgens richt je de andere slang op de fruitvliegjes en zuig je op de slang die je met gaas bedekt hebt. Zodoende zuig je de fruitvliegjes in het potje.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor fruitvliegjes werkt het volgende ook goed:

Zet een plastic fles met daarin een oppervlakkig laagje water en een aantal stukjes bananenschil (deze steken deels uit het water) in de buurt van je bakken (dop eraf). Na verloop van 2-3 dagen zouden de meeste fruitvliegjes op de schil in de fles moeten zitten. Vervolgens plaats je vrij snel de dop erop en schudden maar. De vliegjes komen allemaal in het water terecht. Doe dit enkele malen en de meeste vliegjes zouden moeten verdwijnen. Er zal wel echter een bananengeur waar te nemen zijn zolang de fles open is.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Als er alleen jelly gevoerd wordt, denk ik niet dat het hier om echte fruitvliegen gaat.
Ik weet helaas de nederlandse naam niet, maar in het duits worden het 'trauermücken' genoemd.
Ze lijken inderdaad heel erg op fruitvliegen (klein en ontzettend lastig :D )
Maar deze komen alleen in je bakken als het substraat te vochtig is.
Voornamelijk de bovenste laag van het substraat uit laten drogen is een goede manier om van ze af te komen.
Daarna ervoor zorgen dat het substraat niet weer te vochtig wordt.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

...varenrouwmug of rouwvarenmug...
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

@Hansje Pansje
Zijn deze twee talen toch dichter verwant dan gedacht. Bedankt, ik heb er weer wat bij geleerd!
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Allemaal reuze bedankt!

Ik heb even een stukkie tape gepakt en de vliegjes erop geplet, nu weet ik zeker dat het om de fruitvlieg gaat. Wel mooie oogjes iig :shock:

Oke, nu ga ik ff ...ghost :?: Buster spelen en zuigen in die bak. Ook ga ik de banenentruc uitvoeren.
Plaats reactie