hoe eiken bladeren vermalen en bewaren?

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

hoe eiken bladeren vermalen en bewaren?

Bericht door erwin&sonja »

heb voor het ogenblik een redelijke voorraad droge eiken bladeren ingeslagen
deze zitten in jutte zaken,en nemen zeer veel plaats in

zou deze willen vermalen tot kleinere stukjes ,zodat er minder plaats word ingenomen
Hoe doen jullie dit?
hoe bewaar ik dan best de vermalen bladeren?
mag dit ook in luchtdichte plastiekverpakking eens 100% droog?

als de aardelaag van net onder de bladeren,in dicht gelaste plastiek zakken word gedaan,en waar zoveel mogelijk de lucht word uitgedrukt,zou dit op termijn een bodemsubstraat zijn zonder levende beestjes ??of moeten deze de vriezer er voor in?

dank bij voorbaat
erwin&sonja
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

versnipperaar of staafmixer over bewaren weet ik niet ik heb het gewoon in open plastic zakken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als het nog niet 100% droog is zou ik het niet luchtdicht verpakken. Volgens mij zijn er verschillende technieken hier onder de leden. Zelf haal ik pas humus als ik het nodig heb. Als ik iets over heb bewaar ik het in geweven veevoer zakken. Die zijn van geweven kunststof en die laten gewoon water en lucht door. Heb ooit eens in vuilniszakken bewaard maar doordat het niet helemaal droog was en de zon erop stond begon het anders te ruiken (niet stinken maar toch..). Ik heb het na 2 weken weggegooid. Als de eiken bladeren echt 100 % droog zijn kun je ze denk ik wel luchtdicht verpakken.
Versnipperen van het blad kan op verschillende manieren; met de hand, keukenmachien of staafmixer, schredder en door de houtversnipperaar. Er zullen ongetwijfeld nog veel meer inventieve manieren gebruikt worden onder de forummers, ik hoor ze graag !

Om van de evt bijvangst af te raken kun je het voor langere tijd invriezen of heel licht magnetronnen hoewel daar nog steeds de meningen over verdeeld zijn... Zelf magnetron ik het substraat.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Om "bijvangst" weg te krijgen is het het gemakkelijkst (zeker nu het warmer wordt) om het te laten drogen. Daarna is het gemakkelijk met de hand te vermalen tot kleine stukjes, die, als het echt nodig is, luchtdicht te verpakken zijn. Zelf heb ik drie volle zakken met bladeren tot droog spul van ongeveer 1 zak weten te krijgen. Magnetronnen zou ook kunnen, maar de laatste dagen stond mijn magnetron aan de hemel goed te schijnen en heeft het werk opgeknapt.
Robke
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 16:31

Bericht door Robke »

Het versnipperen doe ik met een bladblazer die ook bladeren opzuigt. bij het opzuigen vermaalt hij en blaast ze in de zak die er onder hangt. dit werkt ook met goed rot hout, dat ik eerst klein maak en daarna nog eens opzuig en dus vermaal. ik bewaar de bladeren en hout in vuilniszakken die gewoon open staan in de schuur.
Plaats reactie