dorcus titanus ( gedomesticeerde soort)

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
gifkikker
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 20:25

dorcus titanus ( gedomesticeerde soort)

Bericht door gifkikker »

Hallo,

zoals jullie misschien in "wie ben ik" hebben gelezen krijg ik binnenkort een koppel dorcus titanus ( gedomesticeerde soort) uit japan. De bak heeft de volgende afmeting: 100x40x40 cm ( lxbxh)
Hij word ingericht met eikenhout en cocopeat op de grond.
De omgevingstemperatuur van de kamer waar ze in komen te staan is ongeveer 23 graden overdag en 21 's nachts.

Nu heb ik een paar vraagjes.
1: welke temp kan deze soort het beste worden gehouden? ( dag en nacht temp) ik kan de bak verwarmen d.m.v. warmtekabel, warmtemat of warmte lamp, ik heb alles op voorraad, welke kan ik het beste gebruiken.
2: welke luchtvochtigheid dient de bak te hebben?
3: is er speciale verlichting nodig?
4: lampen in of boven de bak, bij kikkers is het boven vanwege "vastplakken"van de dieren.

alvast bedankt.

m.v.g.
Christiaan
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nooit een warmtekabel gebruiiken bij kevers, dan droogt het substraat te snel uit. Zou ook geen cocopeat erin doen maar gewoon een hout/humus substraat. Je hebt geen speciale verlichting nodig en het probleem met vastpakken heb je met kevers ook wel eens... alleen verbrand een kever zijn huid niet... Geen idee of de binnenkant gekookt word... Zou de temperatuur rond de 24 graden houden, hoewel dit soort hoger kan kan hebben. Als savond de lamp uitgaat koelt het genoeg af en heb je een stabiele dag nacht temperatuur.
Leg in de bak een flink stuk half hard verrot hout zodat de vrouw daarin of langs haar eitjes kan afzetten.

De Dorcus titanus is wel een agressief soort en het mannetje kan ook wel eens zijn eigen dame aanvallen. Verder is het een soort waar je als ze imago worden toch een 12 tot 18 maanden plezier van kunt hebben :D
gifkikker
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 20:25

Bericht door gifkikker »

super,

danke voor de antwoorden, ik zal dus gewoon tl verlichting gebruiken boven de bak, op deze manier heb ik de rest van de bakken nl ook op 24/25 graden.

Ik ga maandag met een vriend naar een eikenbos, zal daar wat aarde en mooie eikentakken verzamelen om in de bak te plaatsen.
misschien een gekke vraag: kunnen andere insekten schadelijk zijn? denk hierbij aan duizenpoten, pissebedden, slakken e.d. van Nederlandse afkomst.

ik heb naast deze bak ook nog wel wat andere leeg staan, als de man erg agressief word kan ik ze ook voor een periode uit elkaar zetten.

Is de luchtvochtigheid nog van belang bij deze soort? hij ligt in de geplande ruimte nl vrij hoog.

Ben erg benieuwd, ik kreeg gister telefoon dat de larven aan het verpoppen zijn:)

grtz
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Met grond bedoel je humus toch :? ipv echt grond. Het belangrijkste is dat je substraat klam blijft. Goede test is: substraat in je hand hard dicht knijpen. Als er iets vocht tussen je vingers verschijnt zonder dat het lekt en druipt is het goed. Druipt het vocht tussen je vingers uit dan is het te nat. Als er geen vocht is of je vinger afdrukken blijven er niet in staan dan is het te droog.
Het moet een beetje aanvoelen als een hand potgrond die je net uit een nieuwe zak haalt.
In de bak droogt de bovenlaag substraat meestal iets uit, dat is niet erg zolang de dikke laag daaronder maar klam blijft. Afhankelijk van de mate van ventilatie kun je zonodig 1 a 2 x per week met een fijne nevel plantenspuit een keer sproeien. Je luchtvochtigheid blijft meestal in orde als je substraat goed van vocht gehalte is en je geen overdreven ventilatie hebt.

Wat bedoel je met vrij hoog ? In de zin van de bak is altijd beslagenen de druppels hangen aan het plafon ? Het moet niet te vochtig zijn ivm schimmelvorming. Vocht wat naar beneden zakt langs je ramen kan een te vochtige tot natteplek veroorzaken onderin je bak. Dan heb je kans dat je eitjes gaan schimmelen.

Pissebedden blijken goede mijten opruimers te zijn (ook pas onlangs geleerd). Duizendpoten en ritnaalden moeten geelimineerd worden, of gewoon in de achtertuin gezet worden. Slakken veroorzaken vooral een hoop irritatie aan het oog ;) is niets zo vervelend om elke ochtend wakker te worden en je hele bak te zien glinsteren.
gifkikker
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 20:25

Bericht door gifkikker »

prima, ik bedoelde idd en laag humus:)

De vochtigheid in de ruimte zit rond de 80 % dit houd in dat de ruiten niet beslaan, maar de bodem wel relatief vochtig blijft ( zoals je had omschreven.

Goed om te weten dat duizendpoten weg moeten:P de hele boel gaat dan dus de magnetron in om ze weg te krijgen, pissenbedden kweek ik zelf ( tropische vorm) en deze zal ik zelf dan weer in de bak uitzetten:)

Maandag ga ik eens flink aan de slag met het bouwen van de bak, dan zal ik ook wat foto's plaatsen waar op of aanmerkingen op geplaatst kunnen worden:)

zijn er trouwens mensen in de buurt van Heerlen of maastricht actief met kever soorten? misschien dat ik daar eens kan gaan kijken.

grtz
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Over het magnetronnen van het substraat zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb het zelf nooit gedaan en ben eigenlijk nog niet tegen problemen aangelopen
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Als hij er pissenbedden indoet, denk ik dat het weer een beetje gebalanceerd is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zelf ben ik een fanatiek magnetronner... Ik heb een aantal malen last gehad van fungus gnats/ rouwvarenmug (zijn iets groter als de fruitvlieg) en werd daar helemaal debiel van. Ook vind ik het niet relaxt om een mier door mn huis te zien lopen. Ik doe het heel even in de magnetron op hoge stand. Het substraat of hout moet niet heet worden. Even een miuutje erin en je bent van al het gezeur af. Helaas zijn dan ook je natuurlijke roofmijten dood maar als je die koopt (refona) of er pissebedden bij doet is dat probleem ook weer opgelost :D

Er word ook ingevroren maar naar mijn idee krijg je lang niet alles dood ( vriest hier ook in de winter) en moet dat voor heeeel lange tijd als je het goed wilt doen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bij mij is het hetzelfde als Kistgeit.

Ik haal hier en daar manueel wel eens een duizendpoot eruit (uiteindelijk zouden die misschien in totaal één of twee eitjes verorberen), maar verder niets. Het substraat zelf is gewoonlijk in evenwicht vanaf de oorspronkelijke staat met pissebedden, miljoenpoten, enkele duizendpoten, roofmijten, springstaartjes en andere, en deze kunnen prima overweg met de reuzelarven die wij kweken. ;)
gifkikker
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 20:25

Bericht door gifkikker »

zelf gooi ik ook alles in de magnetron als ik het bij de kikkers gebruik, dit omdat duizendpoten en slakken een grote ravage kunnen aanrichten in de bak. planten worden aangetast en ik ken mensen die weken lang elke ochtend 30 duizendpoten uit de bak verwijderde. dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. wel grappig om te zien dat het magnetronnen bij meerdere hobby's een punt van discussie is:)

De bak is trouwens niet 100x40x40 maar 100x50x40, dus nog wat extra bodem oppervlakte.

Aangezien ik zelf pissebedden en springstaarten kweek voor de kikkers is het natuurlijk makkelijk voor mij om deze na het magnetronnen weer aan de bak toe te voegen om er weer wat opruimers in te krijgen.
Plaats reactie