Nigerse kevers

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Nigerse kevers

Bericht door Peter »

Hier 3 soorten Nigerse loopkevers waarvan ik de naam niet weet:

1
Afbeelding Afbeelding
2 Erg grote soort (>5 cm?), alleen 's nachts gezien
Afbeelding Afbeelding
3 Zandloopkever, maar welke? Zaten aan de rand van een meertje
Afbeelding Afbeelding

Iemand een idee?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

En nog een fruitkeversoort die heel gevarieerd voor komt. Gaat het hier om 1 soort of meerdere soorten? De kevers zijn iets kleiner als Pachnoda's.
Afbeelding

Zoals je op de volgende foto kunt zien zijn er ook hele kleine verschillen (binnen?) de soort.
De kever bovenaan heeft geen rode strepen op zijn pronotum / nek en bij sommige is hun scutellum / driehoekje rood.
Afbeelding
Nr 3

En nog 2 foto's:
Afbeelding
Nr 2
Afbeelding
Nr 5

Ook hier weten we de naam niet van, iemand een idee?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Die eerste lijkt me en beetje in de richting van de Graphipterus met dat haar en die kaken...
Die tweede is een Thermophilum sexmaculata / Anthia sexmaculata word ie soms ook genoemd maar weet niet of dit juist is...
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Peter schreef:Hier 3 soorten Nigerse loopkevers waarvan ik de naam niet weet:

Afbeelding Afbeelding
waarschijnlijk een Anthia maar welke?
Afbeelding Afbeelding
Cicindella maar ook hier zijn er zat van die erg op elkaar lijken.

Iemand een idee?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

sexmaculata
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wauw helemaal geweldig!

Ik lees op internet van de Anthia sexmaculata:
All Anthia species are flightless and fast running predators of live prey. They can shoot large quantities of formic acid if molested, thus the Afrikaans name "oogpister" (eye shooter) for the South African species.
Oftewel niet zo maar een om de draak mee te steken! :)

Wat betreft die Graphipterus, dat zou goed kunnen. Deze lijkt er bijvoorbeeld erg op.

Door die website heb ik ook een mogelijke naam bij nr 3 gevonden, hoewel de kleuren niet helemaal matchen: Lophyra oweni. gage.?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Is dat niet een Cephalota (litorea) ?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wow dat lijkt er inderdaad op! Welke gids / site gebruik je Hansje Pansje?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha zo'n beetje het hele internet ! ik begin bijv bij beetles of afrika en daar zoek ik tot ik iets soort gelijks vind. Dan neem ik de eerst naam en zoek dan op google verder bij de afbeelldingen.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Hansje Pansje schreef:Ha ha zo'n beetje het hele internet ! ik begin bijv bij beetles of afrika en daar zoek ik tot ik iets soort gelijks vind. Dan neem ik de eerst naam en zoek dan op google verder bij de afbeelldingen.... :mrgreen:
Dit doe ik ook altijd. ;)
Plaats reactie