Rhabdotis sobrina

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Rhabdotis sobrina

Bericht door Peter »

Als we het over verrassingen hebben: Vanochtend was ik mijn kleren aan het aantrekken en ondertussen liet ik mijn ogen dwalen over de souvenirs die ik uit Niger mee heb genomen. Hieronder waren ook potten met zand waar ik kevereitjes in mee had gesmokkeld. Bij thuiskomst had ik de eitjes eruit geschept en de potten weer afgesloten (leuk souvenirtje zo'n pot met zand).

Tot mijn verbazing zag ik dat de bovenkant van het zand donkerbruin geworden was. Er lagen larvenkeutels bovenop! Na de pot vlug te hebben omgekeerd vond ik larfjes van nog geen centimeter. Echte turbolarven dus want ze hebben een reis uit Niger naar Nederland overleefd, ze hebben in het laadruimte gezeten van het vliegtuig. (in de lucht is het -50 graden Celsius). Ze hebben dik 2 weken in een afgesloten jampot gezeten op zand met misschien een paar takjes. Ik snap nog steeds niet dat ik de eitjes over het hoofd heb gezien.

Het zit nu dus (met de eerdere eitjes) in mijn terrarium en ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat kruipen.

1 van de potentiële ouders is de volgende kever die ik vooralsnog niet heb kunnen determineren:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Eigenschappen:
* Iets groter dan Pachnoda
* Koperkleurig, afhankelijk van het licht bruin/groen
* Onderkant wit/zwart

Ik heb ze gezien op Acacia laeta en Acacia tortilis. Ik heb exemplaren gevonden in Zinder en Tanout, Niger. Gezien het feit dat er vrijwel geen enkele studie naar natuur (laat staan insecten) in het land is kan het best zijn dat hij nog niet eerder is geregistreerd.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij is het een Rhabdotis sobrina maar of het nou de Rhabdotis sobrina sorbrina of de Rhabdotis sorbrina virginea is...
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Het is Rhobdotis sabrina ;)
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Top Charles ! ;)
Gebruikersavatar
s.janssen
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:10

Bericht door s.janssen »

Maak niet uit wat voor soort, maar ze zien er i.i.g. heel gaaf uit!
Myriapoda || Scolopendra || Achatina ||Mantodae ||Blattodea
Colectie: Te veel om op te noemen!:)
Reptielen: 1.1.0- Gerrhosaurus validus
0.0.1- Trachemys scripta troosti 1.0.0 - Trachemys scripta scripta
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wauw fantastisch, waar hebben jullie dat gevonden? Ik kan in Google namelijk niks over die soort vinden. Hartelijk bedankt!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Peter schreef:Wauw fantastisch, waar hebben jullie dat gevonden? Ik kan in Google namelijk niks over die soort vinden. Hartelijk bedankt!
dat komt waarschijnlijk omdat het Rhabdotis sobrina is
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ah mystery solved! :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Dan heb ik hier een boek waar een fout in staat! :lol:
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Er stond me een foto van een kever bij die ik een paar maanden geleden ergens op een site had gezien... Toen trok ie de aandacht omdat ie wat tekening en kleur betreft wat van de mecynorrhina polyphemus weg had... Ik heb de naam toen in mn agenda genoteerd om nog eens op terug te komen. Toen ik jouw foto zag wist ik gelijk dat het om dit soort moest gaan, alleen niet welk onder soort. Was dus stom toeval ! En ja als je dan Rhabdotis op google zoekt dan denk ik dat je ook bij de verschillende soorten uitkomt. Ik heb overigens geen flauw idee welke site dat nou was...Uit welk boek heb jij het dan Charles ?
Plaats reactie