Wat is er zo moelijk aan hercules hercules?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Sunbeetle8
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 11 feb 2018, 19:37

Wat is er zo moelijk aan hercules hercules?

Bericht door Sunbeetle8 »

Ik ga volgende week weer naar de beurs in houten, maar ik vroeg me af wat er nou zo moeilijk aan hercules hercules is? Ik hoop namelijk daar een koppel te kunnen scoren.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

In principe is een Dynastes hercules ssp. niet "zo moeilijk", MITS je al de nodige ervaring hebt met het houden en kweken van kevers. Het is een soort die vooral heel veel tijd vergt om zijn cyclus te doorlopen, zo'n 2-3 jaar. Verder hebben verschillende ondersoorten, gezien hun afkomst, verschillende eisen qua temperatuur en substraat. Ze zijn op te kweken op goede flake soil, maar ook op een bladsubstraat met een hoog aandeel witrot hout.

Je goed inlezen en helder krijgen aan welke voorwaarden je moet voldoen voor de specifieke ondersoort die je wilt kweken blijft erg belangrijk. Bovendien moet je je afvragen of je wel een koppel wilt scoren. Vaak zijn imago's relatief prijzig (vanaf zo'n €150,- per koppel) en bovendien weet je nooit zeker wat je koopt. Zo kun je "oude" dieren kopen die vervolgens geen of slechts weinig eitjes leggen. Stel ze leggen wel eitjes, dan mag je vervolgens weer heel lang wachten totdat je weer kevers hebt.

Stel je overweegt Dynastes hercules ssp. aan te schaffen, dan zou ik adviseren om larven te kopen. Vaak zijn L2 larven daarbij een goede keus, gezien die nog wel betaalbaar zijn (€10-15,-). Voor het geld dat je anders zou spenderen aan 1 koppel imago's zou je nu 10-12 larven moeten kunnen krijgen. Dat is ook een prima aantal om mee te beginnen. Slechts een "koppel" larven of 4-6 stuks zou ik niet aanraden. De kans dat je bij een eerste poging wat uitval hebt is aanwezig en met meerdere larven verklein je het risico dat je eindigt met einzelgängers. Bovendien willen vrouwen nogal eens sneller door de cyclus gaan dan mannen. Vandaar dat je beter een mix van wat L2 larven neemt van verschillende groottes om zo de hoogste kans op succes te hebben.

Mocht je nog vragen hebben dan helpen we je graag verder!

Succes!
Plaats reactie