Welke Eudicella?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Welke Eudicella?

Bericht door ThijsDM »

Beste leden,

Ik wil graag beginnen met het houden/kweken van kevers. En ik wil graag een Eudicella soort. Maar nu is mijn vraag: welke Eudicella moet ik nemen?

Ps: alle info over Eudicella, zeg maar!!

Alvast bedankt
Thijs
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Hoi Thijs!

In principe MOET je geen Eudicella-soort nemen, hoor :D.
De Eudicella soorten die het meest gehouden worden door hobbyisten zijn soorten als Eudicella gralli, pauperata, aethiopica e.d.
Deze soorten worden bijna op dezelfde wijze gehouden als andere, kleinere rozenkevers (denk aan Pachnoda, Chlorocala etc.)
Het enigste verschil qua de verzorging van deze soort is dat de larven iets meer hout nodig hebben dan de voorgenoemde soorten. Ongeveer zo'n 15-20% van het substraat zou ik toch wel laten bestaan uit witrothout. De overige 85-80% van het substraat bestaat uit humus.

Met vriendelijke groeten,

Matthijs
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Ik vind Eudicella gewoon het mooiste, en de hoorn bij de mannetjes 😍... Waar heb jij je kever gehaald?

Mvg
Thijs
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Ik koop mijn kevers nooit als imago's, maar als larven.
Ik heb zelf mijn larven altijd gekocht via beurzen en de dierenwinkel bij mij in de buurt waar ik zo nu en dan wat Pachnoda larven koop die eigenlijk te koop staan als voederdieren voor reptielen.
De aanschaf van volwassen kevers kan ik je eigenlijk niet aanbevelen, omdat je niet zeker weet hoe oud de dieren zijn, waardoor de kans aanwezig is dat je oude dieren hebt gekocht die én bijna dood gaan én door de ouderdom geen eitjes meer kunnen afzetten om een volgende generatie waar te maken. Daarnaast zijn larven ook veel goedkoper dan volwassen kevers ;).
De larven kun je via leden van dit forum kopen op een beurs of via een privé-berichtje (misschien dat iemand momenteel een overschot aan Eudicella larven heeft?)
Tevens hoor ik positieve geluiden over www.garnelenprofi.de, dus misschien dat daar voor jou wat interessants tussen staat :).

Met vriendelijke groeten,

Matthijs
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt een berichtje plaatsen in het Gevraagd topic (Kever Marktplaats).
Eudicellas zijn zeer leuke, mooie en levindige kevertjes die niet al te moeilijk zijn. Zeker een leuk beginners soort maar ook voor de ervaren kevergekkies blijven ze interresant. Momenteel heb ik Eudicella schultzeorum.
Plaats reactie