Odontolabis spectabilis

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Odontolabis spectabilis

Bericht door thanh2468 »

Hallo,

Ik heb 2 bevruchte vrouwtjes odontolabis spectabilis kevers van een Duitser Michael gekocht. Ik heb net hun eileg bak samengesteld en laat jullie even zien hoe ik dit heb gedaan. Het is mijn eerste ervaring met vliegende herten met uitzondering dorcus paralellipipedus. Odontolabis soorten zouden makkelijk te houden zijn voor beginners met lucanidae. De soort legt in tegenstelling tot veel vliegende herten geen eitjes in de houtblokken, maar errond in het substraat. Daarom heb ik 50% bladhumus vermengd met 50% eik. De eik was erg zacht dus ging het gemakkelijk. De bodem heb ik aangedrukt. Er zitten dus buiten een paar kleine stukken hout geen blokken in. Hopelijk is dit substraat geschikt voor de eileg. Het substraat is niet heel fijn, maar ook niet grof. Er zitten wel veel stukjes hout in en ik heb er nog iets meer dan een liter water bij gesproeid omdat het substraat extra vochtig moet zijn.

Moesten jullie nog tips hebben, kan ik deze zeker gebruiken! Ook hoor ik graag jullie ervaringen met deze soorten.

Ik had ook een aantal vragen: Heeft deze soort licht nodig om eieren te leggen. Bij mijn gouden torren had ik het vermoeden van wel, toen ik hen in het donker hield legden ze geen eieren. In het licht wel.
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door thanh2468 op do 16 jun 2016, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Foto's van de bak nadat alles vermengd is.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Dit is een foto van 1 van de vrouwtjes.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gefeliciteerd met deze pareltjes ! Ik heb er geen ervaring mee, helaas.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mooi hoor! Hopen dat je de mannetjes er zelf uit weet te kweken voor de volgende generatie. Mijn ervaring met Odontolabis beperkt zich tot bellicosa. Die zouden ook eieren overal in het substraat leggen, maar bij mij hadden ze toch echt een voorkeur voor een niet te hard stuk witrot hout voor de eileg. Het bijzondere aan Odontolabislarven is dat ze in tegenstelling tot alle andere lucanidae niet strikt witrot hout nodig hebben voor de groei. Ze zijn te kweken (met goed resultaat) op 100% bladhumus. Flakesoil werkt geenszins voor Odontolabis. Ook belangrijk: het substraat mag goed vochtig zijn, daar houden ze van. Hou er daarom rekening mee dat je ze niet al te warm houdt en regelmatig controleert op mijten.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb de box op een koelere plaats gezet. Hoeveel eieren vind jij meestal? Ik heb ook gelezen dat de larven wel eens kannibalistisch kunnen zijn. Per hoeveel houd jij ze in een bak?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Van een vrouwtje kun je zeker 50 eitjes terugkrijgen. Ook 100 is geen uitzondering bij Odontolabis. Zekerheidshalve hou ik altijd alle larven apart, maar ze zouden vrij mild zijn. 5 in een 10 literbak is best te proberen, mits je de voeding in de gaten houdt schat ik zo in, maar met gezamenlijk opkweken heb ik dus geen ervaring...
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb ervaringen van anderen gelezen en de larven zouden zich wel eens kannibalistisch kunnen gedragen. Daarom zal ik ze proberen maximum 3/10liter te houden en genoeg bij te voederen. 50 per vrouwtje zou fantastisch zijn, ik zou al tevreden zijn met 20-30.
Plaats reactie