vraag over 2 soorten

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
tom941
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:12

vraag over 2 soorten

Bericht door tom941 »

hallo ik heb 2 soorten kevers nu zijn het nog larven.Het gaat om de soorten eudicella woermanni en chelorrhina polyphemus confluens.Ik heb al veel info gevonden. Maar vindt nergens de info hoe lang deze soorten in de cocon blijven kan iemand mij dit soms zeggen.
alvast bedankt
mvg tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Tom,

Al zal de exacte duur van de verpopping hier en daar wat variëren, denk ik dat je safe zit door voor de Eudicella op een (ruime) maand te gokken en voor de andere rond de 2 maanden.

Zijn de larven al bijna toe aan de verpopping? Succes in ieder geval! :)
tom941
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:12

Bericht door tom941 »

Bij de chelorrhina polyphemus confluens heb ik al 1 cocon. En eudicella zal nog eventje duren denk ik. nu had ik nog een vraag. Als ik mijn larven kocht is er gezegd dat de soort naam chelorrhina polyphemus confluens is, maar ik lees ook mecynorhina polyphemus confluens is dat hetzelfde of is er verschil tussen ? En houden jullie de cocons gewoon in de bak of leggen die jullie apart in een potje.
mvg tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De namen die je voor sommige soorten tegenkomt variëren inderdaad nog wel eens. Dat komt doordat de taxonomie nogal aan veranderingen onderhevig is. Voor deze soort gebruik ik zelf altijd de naam Mecynorhina polyphemus confluens en ik geloof dat dit op het moment ook de algemene gangbare naam is gezien de soort in 1890 zo is beschreven. (Zoek hem maar eens op op www.catalogueoflife.org) Een synoniem voor deze soortnaam stamt ook uit 1890 en is Chelorrhyna polyphemus bilineata. Grote kans dus dat deze namen in de loop der jaren door elkaar gehaald zijn en het ene voor het andere is uitgewisseld. Desondanks zul je met beide namen uit de voeten kunnen als het aankomt op de handel of het verzamelen van informatie.

Waar overigens ook vaak misverstanden over bestaan is de schrijfwijze Mecynorhina t.o.v. Mecynorrhina. De eerste is naar mijn weten correct, ookal zal er bij het gebruik van de tweede geen twijfel bestaan over welke soort bedoeld wordt.

Wat de cocon betreft. Gewoon lekker laten liggen. M.p.confluens is wat dat betreft iets robuuster dan M.torquata ssp., daarbij kun je de cocons apart leggen om een beetje te laten drogen. Voor jouw cocons is dat echter niet nodig.
tom941
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:12

Bericht door tom941 »

oke bedankt,
Ondertussen is er een tweede cocon heb mijn larven met 4 in een 22 liter bak zitten. De 2de cocon zit ergens halverwege de bak laat ik die daar gewoon zitten of moet ik ze eruithalen en boven op het substraat leggen.
mvg tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Veelal worden M.p.confluens apart opgekweekt vanaf L3 omdat ze nogal eens aan elkaar willen knagen. Waarschijnlijk hebben ze met 4 L3 larven op 22 liter wel voldoende ruimte gehad, maar houdt daar rekening mee voor de volgende generatie!

Zoals gezegd kun je de cocons gewoon laten zitten, zeker als ze tegen de wand van de bak aan gebouwd zijn. De cocons boven op het substraat leggen heeft geen meerwaarde en zorgt enkel voor meer risico's.
tom941
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 12 jul 2015, 14:12

Bericht door tom941 »

Oke bedankt voor de goede uitleg.
Ik zal in het vervolg de l3 apart zetten.Kan iemand mij een tip geven in welke bakjes ik dat het beste doe.
Mvg tom
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Tom,

In het begin heb ik mijn larven apart laten opgroeien, maar daar ben ik van afgestapt, teveel werk. Nu heb ik maximaal 20 L2 larven in een 15 liter bak en dat gaat goed. Met L3 heb ik er ongeveer 10 in een 15 liter bak. De truc is te zorgen voor voldoende voedsel, zodat ze niet in voedselnood komen en agressiever worden. Dan kunnen ze elkaar beschadigen en gaan er larven dood. Met voldoende voedsel hoeft dat geen probleem te zijn.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Oeh, dat is goed om te lezen. Zoals wel vaker doen er nogal wat uiteenlopende verhalen de ronde wanneer het aankomt op kannibalisme bij keverlarven. Mooi om te zien dat jouw ervaring anders is Pim! Ik heb op het moment ook een experimentje met mijn M.t.ugandensis opgezet. 25 L2 larven in 45 liter en nu kijken wat er gaat gebeuren.

Kan ik er wel vanuit gaan dat individueel opkweken van L3 larven resulteert in grote kevers? (Wanneer alle andere parameters identiek zijn..)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bij mij is de ervaring dat de afmeting van de bak en het voldoende aanwezig zijn van voedsel meer bepalend is voor de grootte dan het wel of niet individueel opkweken van de larf.
Plaats reactie