Spaanse krekel?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Spaanse krekel?

Bericht door Arietuur »

Afgelopen zomer was ik in zuid Spanje op vakantie. Per ongeluk bleek ik hier in 1 van de droogste gebieden van spanje te zitten dus er was erg weinig te vinden. Daarom was ik erg gelukkig met mijn vondst en kon het dan ook niet laten er een paar mee te nemen :oops:

Het gaat om onderstaande 'kevers'. Een spaanse vrouw die ik sprak zei dat ze dat ik snapje krekels noemen :roll:

Iemand enig idee wat het zijn? Ik heb het idee dat ik mannetjes en vrouwtjes heb gevonden. Er zijn er namelijk van zo'n 3 cm en van 5 cm. Maar beide hebben een 'legboor'?

Ik hoor het graag
Bijlagen
Krekel2.jpg
Krekel1.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kan het een Heliofugus Lacticolis of iets in die richting zijn ? Erg gaaf in ieder geval dat je er een aantal mee naar huis hebt kunnen nemen !
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Doen ze het een beetje goed?
Wat het ook is, het ziet er gaaf uit.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Daar lijkt het inderdaad op Ruby, bedankt!

haha ze lijken het naar hun zin te hebben... heb nog geen tijd gehad om t op te zoeken ,maar ben benieuwd hoe ze zich voortplanten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dat is de typische "kelderkever": Blaps mortisaga (Tenebrionidae). ;)

Als je ze van bovenop tikt, richten ze zich op met hun achterlijf en laten ze een erg stinkende/doordringende substantie achter op je vingers.

Ik heb wel geen idee naar de voortplanting, maar deze komt wel vaak voor in donkere vochtige omgevingen rond het Middellands Zeegebied (bvb. kelders in huizen).
Ze voeden zich wel met allerlei; bij mij aten ze alleszins graag koekjes (petit beurre of iets dergelijks).

Mvg,
Tom
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De snoeperds, koekjes...... Misschien nu en dan een slagroomtaartje tussendoor?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Wat heb je nog meer voor vondsten gedaan?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Grappig dat ik ze juist vond in the middel of the desert xd

Voorlopig zijn ze nog steeds erg actief, eten jelly's komkommer en alle andere groenten.
Ze zitten samen in de bak met Armadillidium granulatum en Ommatoiulus rutilans, de enige andere dieren die ik vond deze vakantie. Ik vond ook nog de op de meikever lijkende kever die laatst iemand poste in Portugal.
Ook nog een mooie bruine bidsprinkhaan gevonden, maar deze lekker laten gaan. Daarnaast natuurlijk kakkerlakken...
In de duinen vond ik nog een zwarte langwerpige roofkever, ik schat 3 cm lang en grote gekruiste kaken... heel indrukwekkend maar helaas geen levende.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Op de tweede foto zit een klein huiskrekeltje op de sla, ook daar gevonden?
Plaats reactie