Nicrophorus vespillo

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Nicrophorus vespillo

Bericht door thanh2468 »

Vorige maand vond ik 's nachts een kever waarvan ik dacht dat het een penseelkevertje was. Ik zette hem bij de cetonia aurata om hem eitjes te late leggen. 2dagen geleden besloot ik om eens te zoeken naar larfjes en ik vond 18l1 en 5eitjes. De l1 zijn ongeveer 3mm. De penseelkever zat ook in het zand en ik bekeek hem nog eens goed. Hij had te korte dekschilden om een penseelkever te zijn dus googlde ik even naar afbeeldingen en ik vond de doodgraver.

Nu heb ik de doodgeaver overgeplaatst in een bak met zand die buiten staat en hem een stuk vlees gegeven.
1,5dag later bleek de schel hesp verdwenen te zijn. Waarschijnlijk ingegraven.

Nu vroeg ik me af of iemand weet hoe ik het geslacht van een doodgraver bepaal. En of ze al bevrucht zijn of niet.

Het leuke aan doodgravers is dat de eitjes na enkele dagen uitkomen en de larven na iets meer dan een week verpoppen. Het is ook een van de weinige insecten waarbij de moeder de larfjes verzorgd.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat gaaf ! Heb je een foto ? :D
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Foto heb ik nog niet maar je kan hem makkelijk opzoeken. Ik zal proberen een foto te maken als hij/zij nog boven de grond komt. Ik vermoed niet dat dat snel gaat gebeuren aangezien de hesp net begraven is.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ei tot kever zou 21 dagen moeten duren bij Nicrophorus, heb ik eens gehoord. Dus dat gaat inderdaad ongelooflijk snel. Veel succes en hou ons op de hoogte.
Plaats reactie