Larfje welke kever?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Larfje welke kever?

Bericht door thanh2468 »

Ik heb onder een beuk een klein larfje gevonden terwijl ik substraat zocht voor mijn neushoornkever. Enig idee welke kever dit is?

De achterkant van het larfje is volledig bruin.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Than,

Met die foto's kan je de soort moeilijk determineren. Ik neem aan dat je met beuk een stuk dood hout bedoeld en niet een levende boom? Ben je zeker dat het een houtkever was of is het ook mogelijk dat het een larve is van een meikeverachtige of mestkever? Als er geen levende wortels of mest in de buurt was, kunnen we al heel wat uitsluiten. Zat de larve in het witrot hout, dan denk ik eerder aan Klein vliegend hert (Dorcus parallelipipedus). Zat de larve eerder op het contactoppervlak tussen hout en grond, dan denk ik eerder aan Vliegend hert (Lucanus cervus, zeldzaam) of Neushoornkever (Oryctes nasicornis). In beide gevallen kan Gouden tor (Cetonia aurata) ook nog. Verder zijn er nog mogelijkheden maar eerder zeldzaam: bv. Blauw vliegend hert. de vliegende herten kan je herkennen doordat ze één rugplooi hebben per segment, terwijl de gouden torren, neushoornkevers en andere scarabeën meerdere plooien per segment hebben (foto jammer genoeg niet duidelijk). Als je de larve gevonden hebt in dezelfde 'tuin' als die Neushoornkever dan is het zeer waarschijnlijk deze soort.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Hij zat niet in de buurt van witrot hout, hij zat in het rottende bladerdek onder een beuk, de enige andere planten die er stonden was klimop. Er zaten wel wat wortels in de grond.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Zo meteen aan de kleur van het kopkapsel alsook de bouw van de larf durf ik te gokken op een meikeverachtige...
Laurensb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 23:12

Bericht door Laurensb »

meikever/junikever. Onderscheid is enkel te maken obv lengte van de larve en de kleur. De geelheid van de larve kan wel een indicatie geven voor L3 stadium. Waarschijnlijk aangezien de larve slechts +- 2 cm is, gaat het om een junikeverlarve.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Erg leuke vondst !
Plaats reactie