Determinatie

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Nog een vreemde kever gefotografeerd op een stuk den.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

@ Pim: http://www.faunedefrance.org/bibliotheq ... eoidea.pdf maar het is geen makkie

@ thanh2468: het is een kniptor van den: Chalcophora mariana
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

@Arno de link werkt niet.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb pachnoda, oxytherea en protaetia samengezet, ik hoop dat de larven elkaar niet bijten
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De larven bijten elkaar niet, als je ze maar in bakken zet die groot genoeg zijn. De meeste dieren moet je niet in te kleine ruimtes zetten, anders worden ze agressief.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

de link werkt inderdaad niet, vreemd. ga naar:

http://faunedefrance.org

Bij FFSSN, zoek naar Scarabaeoidea en bij de resultaten zoek je naar Baraud of naar nr 78.

Als je liever in het Duits determineert en ook meer up to date (eigenlijk beter maar had er nog niet aan gedacht):
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/cetoniidae.htm
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

@Arno link werkte niet doordat er haakjes in staan, en daar wordt de link afgekapt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Omdat ik ook niet wist hoe ik de Oxythyrea moest houden en eitjes kon laten leggen heb ik ze op een mix van grond, zand (enkel voor de structuur), rot wit hout en bladhumus gehouden. Zo nu en dan een polletje gras uit de tuin getrokken en dat met wortel en al begraven onder het mengsel. De info die ik over ze kon vinden is dat de larven vooral plantenwortels aanvreten en overig plantaardig voedsel. De imago's zijn gek op stuifmeel, sappen en de meeldraden en stampers van bloemen. Ze slopen in 1 generatie de plant zowel boven als onder de grond.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ze staan nu gewoon tussen de pachnoda's misschien leggen ze wel eitjes in gewoon bladsubstraat. Wortels heb ik er niet bij toegevoegd maar ik kan altijd nog wat onkruid/ of gras wortels verzamelen.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Oxythyrea is een van de meest polyfage gouden torren die ik ken maar wortels van grassen eten ze niet! De larven leven in mesthopen, in holle bomen, in de strooisellaag van bossen maar ook graslanden en moerassen, in composthopen, onder mestplekken van konijnen, ... Dus ik denk niet dat het veel uitmaakt wat je in de bak gooit, ze vinden wel iets naar hu zin :D
Plaats reactie